Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[JWB] Lotnisko - OPA09U
Owner: Lysy120
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 61 m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 11-03-2025
Date created: 11-03-2025
Date published: 12-03-2025
Last modification: 12-03-2025
10x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
23 visitors
9 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  Torch needed  One-minute cache  Take something to write  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Skrzynka należy do serii Jednostka Wojskowa Babimost [JWB]

7b08c2f8-acc0-48db-91d2-2d22b3a4d653.jpg

W 1945 r. rozpoczęto budowę lotniska. Początkowo było ono przeznaczone dla lotnictwa sił zbrojnych ZSRR. Jednakże względy oszczędnościowe naszego wschodniego sąsiada, sprawiły że Babimost przez następnych kilkadziesiąt lat nie żył w cieniu czerwonej gwiazdy. W miejscu planowanego pasa wykarczowano las, wyburzono zabudowania sierocińca. Kolejno przybywały drogi kołowania, stojanki stanowisko dowodzenia, hangar, w którym przeprowadzano naprawy samolotów, wieża kontroli lotów, magazyny i bomboskład. W późniejszych latach wielkim nakładem środków wybudowano podziemne stanowisko dowodzenia i 14 schronów, a także domek pilota. Po kolejnych przebudowach nasz pas startowy ma już 2500 m długości i szerokość 60 m. Równolegle do niego położony jest trawiasty pas awaryjny.

 

Piloci

Babimojscy piloci byli wszechstronnie wyszkoleni, przechodząc przez wszystkie rodzaje lotnictwa: myśliwskie, myśliwsko-szturmowe,  myśliwsko-bombowe aż do pułku szkolno-bojowego. Najlepsi babimojscy piloci reprezentowali jednostkę w zawodach lotniczych. W 1973 r. kapitan Zdzisław Mogilnicki zajął I miejsce, zdobywając błękitne skrzydła pilota – zwiadowcy podczas Centralnych Taktyczno-Bojowych Zawodów Rozpoznania Powietrznego Sił Zbrojnych PRL. Kolejnym dużym sukcesem było też zwycięstwo kapitana Pawła Jaworowicza - mistrza Polski w akrobacjach lotniczych samolotów odrzutowych oraz majora Stanisława Michalaka – Mistrza Rozpoznania Powietrznego Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego w 1978 r. W zawodach tych należało wykazać się niezwykłą wszechstronnością – rozpoznaniem celów i strzelaniem z rakiet oraz działek do celów naziemnych, rozpoznaniem portów morskich i okrętów, a także uniknięciem zestrzelenia przez okręty wojenne.   W 1972 r. nasze umiejętności prezentowaliśmy przed Ministrem Obrony Narodowej Norwegii Alfem Forstervollfem i Ministrem Obrony Narodowej PRL gen. broni Wojciechem Jaruzelskim. Goście obejrzeli pokaz lotniczy na temat „wyprowadzenie pułku spod uderzenia”. Zostało ono wykonane pomyślnie. W ciągu 4 minut 40 sekund 24 samoloty Lim-6 i 24 samoloty Mig21 wystartowały z lotniska i znalazły się w powietrzu.

pic28.jpg

Ciekawostka: Jurij Gagarin (Pierwszy człowiek który był w kosmosie)  otrzymał tytułu Honorowego Pilota 45 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Obrony Przeciwlotniczej.

Przebazowania

Szkolenie babimojskich pilotów nie było sprawdzane tylko na stałym lotnisku, ale także w warunkach zbliżonych do frontowych. W tym celu piloci wyjeżdżali na przebazowania, gdzie ćwiczyli uderzenia naziemne, różne manewry, lądowania na drogowych odcinkach lotniskowych (DOL), czyli na autostradzie.  Silnych przeżyć piloci doznawali podczas strzelania prawdziwymi rakietami i podczas niszczenia celów prawdziwymi bombami. Takie loty przebiegały z precyzją co do sekundy. Piloci musieli być cały czas być bardzo skupieni, aby nie popełnić jakiegoś błędu, który mógłby się skończyć wypadkiem.

O keszu: Petka schowana na zewnątrz obiektu, w środku sam logbook. Ukryła się nad wejściem do środka.

 

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 10x Not found 0x Note 0x All entries