Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Estakada i zbiornik - OPA09L
#3 #4 Śladem dawnego torowiska
Właściciel: chmielokrata
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 282 m n.p.m.
 Województwo: Polska > świętokrzyskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 06-03-2025
Data utworzenia: 10-03-2025
Data opublikowania: 18-05-2025
Ostatnio zmodyfikowano: 18-05-2025
2x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 0 obserwatorów
10 odwiedzających
2 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Bezpośrednio przy nasypie PKP znajduje się betonowy przyczółek estakady - ma on kształt dużej ławy wspartej na czterech grubych słupach, z widocznym wgłębieniem po zakończeniu przęsła. W pobliżu widoczne zachowane pozostałości słupów drewnianych z wcześniejszych konstrukcji. Po drugiej stronie nasypu, znajduje się analogiczny przyczółek stanowiący początek nasypu dawnej kolejki.

Po kilkunastu metrach po lewej stronie torowisko mija duży, częściowo zarośnięty i zniszczony, betonowy zbiornik - jest to stary odstojnik, z którego pobierano wodę dla parowozów normalnotorowych. W sąsiedztwie widoczne fundamenty przepompowni. 

Pierwotnie w miejscu tym znajdował się wiadukt kolejowy, pod którym przepływała Bobrzaneczka oraz przechodził estakadą tor kolejki. Most miał murowane przyczółki, prześwit wysokości 5 m i szerokości 4,28 m. Estakada początkowo byłą konstrukcji drewnianej o długości 70 m - spoczywała w sumie na 14 jarzmach oporowych (wysokość pomiędzy torami kolejki a stropem mostu PKP wynosiła 3,30 m). Projekt jej sporządził technik Gorbaczyk ok.1930 r. W późniejszym okresie zastąpiona została ona konstrukcją stalową (dwuteowniki), wspartą na betonowych przyczółkach.

 

 

 

UWAGA

Przy podejmowaniu kesza należy zachować szczególną ostrożność ze względu na sąsiedztwo ruchliwych torów PKP.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
betonowy przyczółek od strony południowej
zbiornik z wystającymi szynami wąskotorowymi