Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Estakada i zbiornik - OPA09L
#3 #4 Śladem dawnego torowiska
Owner: chmielokrata
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 282 m. ASL.
 Region: Poland > świętokrzyskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 06-03-2025
Date created: 10-03-2025
Date published: 18-05-2025
Last modification: 18-05-2025
2x Found
0x Not found
1 notes
watchers 0 watchers
10 visitors
2 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Bezpośrednio przy nasypie PKP znajduje się betonowy przyczółek estakady - ma on kształt dużej ławy wspartej na czterech grubych słupach, z widocznym wgłębieniem po zakończeniu przęsła. W pobliżu widoczne zachowane pozostałości słupów drewnianych z wcześniejszych konstrukcji. Po drugiej stronie nasypu, znajduje się analogiczny przyczółek stanowiący początek nasypu dawnej kolejki.

Po kilkunastu metrach po lewej stronie torowisko mija duży, częściowo zarośnięty i zniszczony, betonowy zbiornik - jest to stary odstojnik, z którego pobierano wodę dla parowozów normalnotorowych. W sąsiedztwie widoczne fundamenty przepompowni. 

Pierwotnie w miejscu tym znajdował się wiadukt kolejowy, pod którym przepływała Bobrzaneczka oraz przechodził estakadą tor kolejki. Most miał murowane przyczółki, prześwit wysokości 5 m i szerokości 4,28 m. Estakada początkowo byłą konstrukcji drewnianej o długości 70 m - spoczywała w sumie na 14 jarzmach oporowych (wysokość pomiędzy torami kolejki a stropem mostu PKP wynosiła 3,30 m). Projekt jej sporządził technik Gorbaczyk ok.1930 r. W późniejszym okresie zastąpiona została ona konstrukcją stalową (dwuteowniki), wspartą na betonowych przyczółkach.

 

 

 

UWAGA

Przy podejmowaniu kesza należy zachować szczególną ostrożność ze względu na sąsiedztwo ruchliwych torów PKP.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
betonowy przyczółek od strony południowej
zbiornik z wystającymi szynami wąskotorowymi