Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Pociąg retro Toruń Główny - OP9X95
mały czarny pojemnik
Owner: Skoora77
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 86 m. ASL.
 Region: Poland > kujawsko-pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-06-2024
Date created: 18-08-2024
Date published: 18-08-2024
Last modification: 18-08-2024
7x Found
0x Not found
4 notes
watchers 1 watchers
51 visitors
4 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Take something to write  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

W dniu 23 kwietnia 2023 roku na toruński Dworzec Główny wjechał bardzo nietypowy pociąg. Składał się z parowozu oraz czterech wagonów błyszczących świeżą farbą. Skład zatrzymał się na torze obok budynku dawnej poczty, gdzie dziś mieści się hostel oraz Kolejowa Izba Tradycji. Tabor został wyremontowany, jest wyeksponowany na ogrodzonym i oświetlonym terenie. Kolejowe zabytki trafiły pod opiekę ośrodka kilka lat temu. Do niedawna stały i rdzewiały na Kluczykach. Od ponad dekady tkwiły tam stopniowo zamieniając się w złom. Niemal 13 lat temu władze województwa postanowiły reanimować zamkniętą przez PKP linię kolejową nr 209 z Bydgoszczy, przez Chełmżę, Kowalewo Pomorskie, Golub-Dobrzyń - do Brodnicy. Stare dworce przy otwartym 1 listopada 1900 roku, zamkniętym w kwietniu A. D. 2000 szlaku miały odzyskać blask i zyskać nową rolę atrakcji turystycznych. Całość miała kosztować ponad 12 milionów złotych. Z Torunia do Brodnicy miała kursować kolej turystyczna. Urząd Marszałkowski kupił dwie lokomotywy - parowóz z 1951 roku i węgierską lokomotywę spalinową z lat 60., a także cztery przedwojenne wagony, inwestując w to niemal pół miliona złotych. Z planów nic nie wyszło, nie udało się osiągnąć porozumienia z PKP w sprawie przejęcia nieczynnej linii. Kolej turystyczna do Brodnicy okazała się ślepym torem (teraz już tego toru nie ma w ogóle, szlak został bowiem rozebrany), a tabor wylądował na bocznicy. Pomysłów na jego wykorzystanie pojawiło się kilka, jednak po tylu latach wyglądało na to, że Kluczyki będą dla wagonów ostatnią stacją. 

Pomimo tego, że już chyba nawet najwięksi optymiści stracili nadzieję, tak się jednak nie stało. Lokomotywa i wagony przeszły na Kluczykach dość gruntowną konserwację. Wagony między innymi otrzymały nowe okna, wyremontowano ich dachy, przy okazji również z wnętrza zostały usunięte elementy, które nie były ich oryginalnym wyposażeniem. Mamy tu wagon niemiecki, belgijski, francuski i włoski, wszystkie przedwojenne. Trafiły do PKP uzupełniając polski tabor zniszczony podczas wojny. Koleje polskie przejęły ten tabor od kolei niemieckich, dokąd wcześniej trafiły jako łup wojenny wagony francuski, belgijski i włoski.

 

źródło: www.nowosci.com.pl

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
20240810_152822
Log entries: Found 7x Not found 0x Note 4x Picture 1x All entries Gallery