W dniu 23 kwietnia 2023 roku na toruński Dworzec Główny wjechał bardzo nietypowy pociąg. Składał się z parowozu oraz czterech wagonów błyszczących świeżą farbą. Skład zatrzymał się na torze obok budynku dawnej poczty, gdzie dziś mieści się hostel oraz Kolejowa Izba Tradycji. Tabor został wyremontowany, jest wyeksponowany na ogrodzonym i oświetlonym terenie. Kolejowe zabytki trafiły pod opiekę ośrodka kilka lat temu. Do niedawna stały i rdzewiały na Kluczykach. Od ponad dekady tkwiły tam stopniowo zamieniając się w złom. Niemal 13 lat temu władze województwa postanowiły reanimować zamkniętą przez PKP linię kolejową nr 209 z Bydgoszczy, przez Chełmżę, Kowalewo Pomorskie, Golub-Dobrzyń - do Brodnicy. Stare dworce przy otwartym 1 listopada 1900 roku, zamkniętym w kwietniu A. D. 2000 szlaku miały odzyskać blask i zyskać nową rolę atrakcji turystycznych. Całość miała kosztować ponad 12 milionów złotych. Z Torunia do Brodnicy miała kursować kolej turystyczna. Urząd Marszałkowski kupił dwie lokomotywy - parowóz z 1951 roku i węgierską lokomotywę spalinową z lat 60., a także cztery przedwojenne wagony, inwestując w to niemal pół miliona złotych. Z planów nic nie wyszło, nie udało się osiągnąć porozumienia z PKP w sprawie przejęcia nieczynnej linii. Kolej turystyczna do Brodnicy okazała się ślepym torem (teraz już tego toru nie ma w ogóle, szlak został bowiem rozebrany), a tabor wylądował na bocznicy. Pomysłów na jego wykorzystanie pojawiło się kilka, jednak po tylu latach wyglądało na to, że Kluczyki będą dla wagonów ostatnią stacją.
Pomimo tego, że już chyba nawet najwięksi optymiści stracili nadzieję, tak się jednak nie stało. Lokomotywa i wagony przeszły na Kluczykach dość gruntowną konserwację. Wagony między innymi otrzymały nowe okna, wyremontowano ich dachy, przy okazji również z wnętrza zostały usunięte elementy, które nie były ich oryginalnym wyposażeniem. Mamy tu wagon niemiecki, belgijski, francuski i włoski, wszystkie przedwojenne. Trafiły do PKP uzupełniając polski tabor zniszczony podczas wojny. Koleje polskie przejęły ten tabor od kolei niemieckich, dokąd wcześniej trafiły jako łup wojenny wagony francuski, belgijski i włoski.
źródło: www.nowosci.com.pl