Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoŚcieżki
Nazwa GeoŚcieżki
Typ GeoŚcieżki Co to jest?HelpPomocOkreśla charakter GeoŚcieżki. Jeśli większość skrzynek projektu pokazuje jakieś interesujące miejsce (szczyt, punkt widokowy, pomnik przyrody, pomnik, zabytek itp.), ustaw krajoznawcza. Jeśli większość skrzynek układa się w linię lub rysunek na mapie, ustaw Geo-Szkic. Analogicznie jeśli większość skrzynek tyczy się tematyce historycznej lub przyrodniczej, ustaw adekwatny typ. Jeśli uważasz, że Twoja GeoŚcieżka powinna być w innej kategorii, której tu nie ma, napisz na adres RR (Menu -> kontakt).
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS)
Co to jest?HelpPomocdopiero po zalogowaniu procentowo takiej liczby skrzynek, użytkownik uzyska możliwość zaliczenia GeoŚcieżki, czyli wpisu "zdobyty" w komentarzach GeoŚcieżki
Opis GeoŚcieżki

Naciskając ten przycisk założysz nową GeoŚcieżkę
Waypoint nazwa skrzynki należy do GeoŚcieżki  
(brak skrzynek do wyświetlenia)
GeoŚcieżki
liczba wyświetlonych GeoŚcieżek: {displayedPowerTrailsCount} Opcje wyświetlania
Nazwa Typ {statusOrPoints} Data publikacji Liczba skrzynek Zdobyta


Kolej na Rower

Szczegóły GeoŚcieżki
Mentor (?)HelpMentorMentor to osoba, która zarejestrowała GeoŚcieżkę w systemie Layio
Widoczność
Zdobyta 2 razy
Punktacja 37.32 punktów
Liczba skrzynek 5 (0 / 0 / 0)
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS) 100% ( Skrzynki)
Typ GeoŚcieżki Krajoznawcza
Data publikacji 26-07-2020
Założyciele Layio, HazelEyes
Opis GeoŚcieżki

 

 

Zapraszamy do poszukiwań krótkiej serii skrzynek na dawnej linii kolejowej nr 381 - Oborniki Wielkopolskie - Wronki. Obecnie linia została przekształcona w ścieżkę rowerową na odcinku od Słonawy do Stobnicy. Trasa wiedzie dokładnie dawnym torowiskiem, a po drodze oprócz ładnych okoliczności przyrody (i oddaleniu od szos) możemy zobaczyć stare dworce kolejowe. Skrzynki podejmowalne wyłącznie rowerem, pieszo, lub innym nietrującym środowiska środkiem poruszania się.

Weź coś do pisania. Parking dostępny w waypointach po obu końcach ścieżki. 

 


 

Droga rowerowa Stobnica - Słonawy to 11.8 km odcinek w całości przebiegający po nasypie dawnej linii kolejowej Oborniki - Wronki. Wiedzie skrajem Puszczy Noteckiej - czyli potężnego kompleksu leśnego, porastającego ponad 150 tys. hektarów wydmowego obszaru warciańsko - noteckiego. Lasy Puszczy ciągną się tu na długości 100 km od Santoka i Skwierzyny na zachodzie, po Oborniki i Rogoźno na wschodzie. Średnia szerokość Puszczy wynosi 20 km. Jej krajobraz urozmaicają potężne wały wydm, które stanowią labirynt dolin i pagórków. Ścieżka rowerowa wykonana w całości z masy asfaltowej, dodatkowo na niektórych odcinkach została poszerzona o część do komfortowego korzystania przez amatorów Nordic Walking. Oprócz podziwiania otaczającej ścieżkę przyrody, można również podziwiać dawną zabudowę dworcową w miejscowościach leżących wzdłuż dawnej linii kolejowej oraz most nad Wartą w Stobnicy o długości 244,8 metra. Most o unikatowej konstrukcji ma 7 przęseł i wzniesiony został w konstrukcji wspornikowej systemu Heinricha Gerbera. Dwukrotnie niszczony podczas II wojny światowej i odbudowany.

 


 

 

Pierwszy etap prac budowlanych zakończył się 1 lutego 1910 roku, kiedy to oddano do użytku szlak od Wronek do Jaryszewa Obornickiego, do mostu nad Wartą o długości 14,3 kilometrów. Dnia 1 lipca tego samego roku oddano do użytku pozostałą część trasy, z Jaryszewa do Obornik o długości 17,4 kilometra. Prace budowlane były podzielone na dwa etapy, ponieważ w połowie trasy, między stacjami Jaryszewo Obornickie a Stobnicą, linię przecina rzeka Warta. Wybudowano w tym miejscu most (długości 206 metrów) o konstrukcji kratownicowej nad nurtem rzeki. Główne przęsło umieszczono na wysokości 8,84 metra nad lustrem wody. Pierwszy pociąg wjechał nań 8 maja, potem przeprowadzono próby obciążeniowe. Po wykonaniu wszystkich prac budowlanych linia została oddana w całości do eksploatacji 1 lipca 1910 roku.

Podczas II wojny światowej wspomniany most kolejowy w Stobnicy był dwukrotnie wysadzany. Pierwszy raz saperzy wycofującego się wojska polskiego wysadzili przeprawę 1 września pomiędzy godziną 13 a 14. Głównym celem tego drastycznego kroku było utrudnienie działań najeźdźcy. Most się tylko złamał i ugiął do wody. Podczas okupacji Niemcy most odbudowali.

Zimą 1945 roku wycofujące się wojsko niemieckie wysadziło most po raz kolejny. Wysadzona konstrukcja tylko osiadła i w latach powojennych została odbudowana i stoi po dziś dzień.

Lokomotywa z jednym wagonem pasażerskim pokonywała trasę aż do końca 1991 roku. Z dniem 1 stycznia 1992 roku Polskie Koleje Państwowe zawiesiły przewozy pasażerskie. Z dniem 1 stycznia 1994 roku wstrzymano ruch towarowy na trasie od Słonaw do Obrzycka. 1 stycznia 2000 roku zrobiono to samo z odcinkiem Oborniki – Słonawy. Najdłużej był czynny odcinek od Obrzycka do Wronek. Ruch zawieszono tam 22 grudnia 2000 roku. W 2001 roku linia była już nieprzejezdna.

28 lutego 2005 roku linia kolejowa Oborniki – Wronki została skreślona z kolejowego wykazu linii kolejowych D-29. (...)

Skrzynki w ramach GeoŚcieżki Kolej na Rower

W pobranym pliku gpx umieść skrzynki:


nieaktywne
ignorowane
założone przez Ciebie
obserwowane
znalezione
Liczba logów w pliku gpx*: 5

*) - dla każdej skrzynki. Dostępne tylko dla formatu "gpx" OK
informacja
Statystyki dla GeoŚcieżki Kolej na Rower
Twój stopień zaawansowania dla GeoŚcieżki


0% (znalazłeś 0 z 5 keszy GeoŚcieżki)

Pokaż więcej statystyk

Opinie i komentarze

Dodaj wpis