|
kolej Oława - Borek Strzeliński - Boreczek | ||
|
|||
Szczegóły GeoŚcieżki | |||
Mentor (?)MentorMentor to osoba, która zarejestrowała GeoŚcieżkę w systemie | Zabard 2 | ||
Zdobyta | 17 razy | ||
Punktacja | 129.72 punktów | ||
Liczba skrzynek | 18 (0 / 0 / 0) | ||
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS) | 90% ( Skrzynki) | ||
Typ GeoŚcieżki | Tematyczna | ||
Data publikacji | 29-03-2020 | ||
Założyciele | Zabard 2 | ||
Opis GeoŚcieżki |
Przebieg linii i jej odnogi: Dawna linia kolejowa nr.132b która biegła z Oławy przez Jaczkowice, Godzinowice, Gaj Oławski, Marszowice, Polwicę, Domaniów, Kuchary, Borek Strzeliński a kończyła się w Boreczku. W Jaczkowicach znajdowała się bocznica kolejowa do dużych młynów. W Polwicy znajdowała się bocznica kolejowa do zakładów produkujących płatki ziemniaczane. Pomiędzy Polwicą a Domaniowem znajdowała się odnoga linii kolejowej do Jędrzychowic na końcu tej odnogi znajdowała się mleczarnia. Charakterystyka Linii: Linia ta była jednotorowa z mijankami na stacjach w wyżej wymienionych miejscowościach. Linia była głównie linią towarową ( rolniczą ) wożono nią buraki cukrowe do cukrowni gdyż w pobliżu linii znajdowały się żyzne czarnoziemy. Jednak linią ( pomijając odnogę na Jędrzychowice ) odbywały się również przewozy pasażerskie, czasami były to osobne składy lub doczepiano wagony pasażerskie do wagonów towarowych. Linia ta nie należała do najszybszych bo średnia prędkość osiągana na niej to 20 km/h. Na niską prędkość wpływało to że linia została wybudowana przez prywatne przedsiębiorstwo które wybudowało tą linie ,, po kosztach '' więc stan torowiska nie był najwyżej jakości. Budowle Inżynieryjne: Na linii znajdowały liczne obiekty inżynieryjne jak na linię o przebiegu wiejskim idąc dawnym przebiegiem linii możemy znaleźć aż dwa mosty na rzece Oława ( a właściwie tylko ich przyczółki ), jeszcze jeden ślady mostu można znaleźć na rzece Żurawka koło Kuchar. Tam gdzie linia przecinała się z rowami odwadniającymi były budowane ceglane przepusty z kamiennym stropem, takie przepusty mażemy znaleźć w Marszowicach ( idąc w stronę Polwicy ), w Kucharach ( idąc w stronę Borka Strzelińskiego ). W Oławie była nawet obrotnica oraz zadaszona hala na tabor.
Historia: Linia została wybudowana w 1910 roku, w 1945 roku linią kolejową Niemcy ewakuowali ludność Oławy w stronę Wałbrzycha przed nacierającą armią czerwoną, W roku 1952 zawieszono ruch pasażerski, towarowy w 1966 a rozebranie linii nastąpiło w 1973 roku. po rozebraniu linii zburzono infrastrukturę towarzyszącą tj. stacje ( ostały się jedynie budynki stacyjne w Oławie i Domaniowie, ze zmienionym przeznaczeniem ). A tak jest niewiele śladów po linii. obecnie na odcinku od Godzikowic do Borka Strzelińskiego jest planowana budowa Cyklostrady/Trasy rowerowej która będzie nosić nazwę trasy złotej co na pewno przyczyni się do zwiększenia się liczby osób odwiedzających miejscowości na trasie dawnej kolei i ułatwi zdobywanie keszy.
O keszach: Kesze raczej nie skomplikowane do znalezienia skrzynki tradycyjne które starałem się ukrywać w najbardziej dogodnych miejscach jednak niekiedy ciężko jest ukryć kesza tak aby pokazywał miejsce gdzie coś było. W większości miejscówek nic nie świadczy o tym że kiedyś biegła tędy kolej ale ona istniała, więc proszę o wyrozumiałość ( szczególnie w Godzinowicach i Jaczkowicach ). Kesze najlepiej zdobywać rowerem.
Skrzynki w ramach GeoŚcieżki kolej Oława - Borek Strzeliński - Boreczek |
|
Opinie i komentarze |