Kolej wąskotorowa została zbudowana w latach dziewięćdziesiątych XIX w. i wiodła z Casekow (Niemcy) poprzez Penkun, dalej tory biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w którego pobliżu przebiega dziś granica państwowa. Na teren Polski, dzisiejszej gminy Kołbaskowo, kolejki wjeżdżały w rejonie Barnisławia, i dalej przez stacje Warnik, Karwowo, Będargowo, Warzymice dojeżdżały do stacji Szczecin Gumieńce, natomiast stacją końcową były Pomorzany, tory kończyły się na terenie dzisiejszej elektrowni "Pomorzany".
Kolejka była wykorzystywana głównie do przewozu ziemiopłodów do aglomeracji szczecińskiej, a zwłaszcza buraków cukrowych do cukrowni Szczecin. Długość trasy wynosiła 42 km, a szerokość toru 750 mm. Przykładowo, w 1935 roku kolejką przewieziono 93 tys. pasażerów oraz 125 tys. ton towarów.
Kolejka była czynna jeszcze pod koniec II wojny światowej. Po dawnej linii dziś nie ma śladu, tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone, podobnie jest po stronie niemieckiej. Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte.
Jest to najpiękniejsze miejsce całego nasypu, dalej nie daliśmy rady dojść, bo bagienko, spróbujemy z drugiej strony.
Keszyka zawiera logbook i ołówek, ważne przy podejmowaniu: uwaga na straszne kolce oraz pamiętajcie można zjechać do wody. Dlatego dałam truposzczaka. Jeśli ktoś jest w pobliżu odpuść, bo nie dasz rady podjąć. Rękawiczki i długi rękaw potrzebne jak nic, ja liżę rany do teraz.