Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] PZL M-96 IRYDA - OP9ERM
Samolot odrzutowy
Właściciel: wspanialekonie
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 27-08-2021
Data utworzenia: 18-08-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
66x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
67 odwiedzających
43 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

PZL I-22 Iryda - polski dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy samolot szkolno-bojowy.

W 1976 w Instytucie Lotnictwa rozpoczęto prace nad projektem wstępnym samolotu, mającego zastąpić TS-11 Iskra. W 1980 ostatecznie zatwierdzono projekt, a w dwa lata później w Mielcu rozpoczęto budowę prototypów. Pierwszy lot płatowca z silnikami SO-3W22 odbył się 3 marca 1985. Podczas prób flatterowych 30 stycznia 1987 r. zginął mjr pil. Jerzy Bachta.

Dostawy ”Iryd” dla polskiego lotnictwa wojskowego rozpoczęto w lutym 1994 r. W styczniu 1996 r. w WSOSP znajdowało się 8 samolotów.

Na przełomie listopada i grudnia 1995 r. została ogłoszona przez Ministerstwo Obrony Narodowej możliwość zakupu samolotów Dassault-Breguet Dornier ”Alpha Jet A” z RFN, a jednocześnie zakończenia programu samolotu ”Iryda”. Do końca marca 1996 r. wyprodukowano 11 egz.

Program samolotu PZL I-22 ”Iryda” był największym własnym przedsięwzięciem polskiego przemysłu lotniczego po wojnie. Niestety, bardzo długo trwający okres projektowania, spowodowany chyba nie tylko brakiem doświadczeń, a również dziwnymi decyzjami dotyczącymi projektu (na przykład w pewnym okresie konstruktorem prowadzącym samolotu został konstruktor lokomotyw kolejowych), spowodował, że do produkcji seryjnej samolot został wprowadzony prawie po dwudziestu latach od chwili podjęcia decyzji o rozpoczęciu projektu.

1024px-PZL_I-22_IRYDA_samolot_zaawansowanego_szkolenia_i_lekki_samolot_wsparcia.jpg
[Żródło: Marek Dębski, Janusz Moskal - foto, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons]

Dane techniczne:

Rozpiętość - 9m
Długość - 13,22m

Wysokość - 4,3m
Masa własna - 4600kg
Prędkość max - 834km/h

Prędkość minimalna - 246km/h
Pułap - 11km

Zasięg - 1820km

Obrazki/zdjęcia
Miejsce ukrycia
Wpisy do logu: znaleziona 66x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy