Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL M-96 IRYDA - OP9ERM
Samolot odrzutowy
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 27-08-2021
Date created: 18-08-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
67x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
67 visitors
43 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PZL I-22 Iryda - polski dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy samolot szkolno-bojowy.

W 1976 w Instytucie Lotnictwa rozpoczęto prace nad projektem wstępnym samolotu, mającego zastąpić TS-11 Iskra. W 1980 ostatecznie zatwierdzono projekt, a w dwa lata później w Mielcu rozpoczęto budowę prototypów. Pierwszy lot płatowca z silnikami SO-3W22 odbył się 3 marca 1985. Podczas prób flatterowych 30 stycznia 1987 r. zginął mjr pil. Jerzy Bachta.

Dostawy ”Iryd” dla polskiego lotnictwa wojskowego rozpoczęto w lutym 1994 r. W styczniu 1996 r. w WSOSP znajdowało się 8 samolotów.

Na przełomie listopada i grudnia 1995 r. została ogłoszona przez Ministerstwo Obrony Narodowej możliwość zakupu samolotów Dassault-Breguet Dornier ”Alpha Jet A” z RFN, a jednocześnie zakończenia programu samolotu ”Iryda”. Do końca marca 1996 r. wyprodukowano 11 egz.

Program samolotu PZL I-22 ”Iryda” był największym własnym przedsięwzięciem polskiego przemysłu lotniczego po wojnie. Niestety, bardzo długo trwający okres projektowania, spowodowany chyba nie tylko brakiem doświadczeń, a również dziwnymi decyzjami dotyczącymi projektu (na przykład w pewnym okresie konstruktorem prowadzącym samolotu został konstruktor lokomotyw kolejowych), spowodował, że do produkcji seryjnej samolot został wprowadzony prawie po dwudziestu latach od chwili podjęcia decyzji o rozpoczęciu projektu.

1024px-PZL_I-22_IRYDA_samolot_zaawansowanego_szkolenia_i_lekki_samolot_wsparcia.jpg
[Żródło: Marek Dębski, Janusz Moskal - foto, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons]

Dane techniczne:

Rozpiętość - 9m
Długość - 13,22m

Wysokość - 4,3m
Masa własna - 4600kg
Prędkość max - 834km/h

Prędkość minimalna - 246km/h
Pułap - 11km

Zasięg - 1820km

Pictures
Miejsce ukrycia
Log entries: Found 67x Not found 0x Note 0x All entries