Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] PZL ŁOSOŚ - OP9EG2
Polski lekki bombowiec i samolot szturmowy
Właściciel: coosiek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 25-07-2021
Data utworzenia: 30-07-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 09-04-2022
44x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 0 obserwatorów
65 odwiedzających
34 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
6 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: CarCam, karwdo, kross, Remol19, Tisia, Whatever
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

PZL Łosoś (wersja modelarska)

 

 

PZL Łosoś - w 1939 r. w zespole kierowanym przez inż. Stanisława Praussa rozpoczęto prace nad projektem nowoczesnego bombowca nurkującego będącego rozwinięciem konstrukcji samolotu liniowego PZL.46 "Sum". Zakładano wtedy zastąpienie w przyszłości eskadr liniowych wyspecjalizowanymi eskadrami bombowców nurkujących oraz samolotów rozpoznawczych. Od poprzednika różnił się mniejszymi wymiarami, chowanym w locie podwoziem oraz dwuosobową załogą. Napęd miał stanowić silnik Hispano-Suiza 12Z, po którym spodziewano się osiągnięcia mocy 1030-1177 kW (1400-1600 KM). Samolot otrzymał nazwę "Łosoś" (numer typu nie jest znany). W chwili wybuchu wojny, bombowiec znajdował się na etapie opracowywania projektu wstępnego.

Obecnie uważa się jednak, że samoloty, do napędu których przewidywano silniki Hispano-Suiza 12Z (oprócz PZL "Łosoś" były to: PZL.56 "Kania", PZL.54 "Ryś" i PZL.62), miały niewielką szansę na odniesienie sukcesu. Dostępne modele HS 12Y i 12X osiągały moc zaledwie 800-1000 KM i nic nie wskazywało, że uda się w trakcie ich rozwoju uzyskać zakładane parametry. Ponadto, zakup potrzebnej ilości silników byłby mało prawdopodobny ze względu na koszty, a planowane uruchomienie produkcji licencyjnej utrudnione było z powodu niewielkich mocy produkcyjnych polskiego przemysłu.

Konstrukcja: całkowicie metalowy, jednosilnikowy, dwumiejscowy, dolnopłat wolnonośny z zakrytymi kabinami załogi. Podwozie trójkołowe, z kółkiem ogonowym, chowane w locie. Usterzenie pionowe podwójne. 

Uzbrojenie: prawdopodobnie 2-4 stałe k.m. obsługiwane przez pilota, 1 działko kal. 20 mm w osi śmigła, 1-2 ruchome k.m. w tylnym stanowisku strzeleckim. Nie jest jasne czy zakładana rezygnacja z podkadłubowej "kołyski" wiązała się z likwidacją tylnego dolnego stanowiska strzeleckiego. Samolot miał przenosić bomby podczepione pod kadłubem i skrzydłami.

Dla pierwszych trzech znalazców certyfikaty.
Nie szarp na siłę! Wystarczy delikatnie. Powodzenia! :)
Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
spojler
Wpisy do logu: znaleziona 44x nieznaleziona 0x komentarz 2x Wszystkie wpisy