Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL ŁOSOŚ - OP9EG2
Polski lekki bombowiec i samolot szturmowy
Owner: coosiek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 25-07-2021
Date created: 30-07-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 09-04-2022
47x Found
0x Not found
2 notes
watchers 0 watchers
67 visitors
36 x rated
Rated as: Excellent
6 x recommended
This cache is recommended by: CarCam, karwdo, kross, Remol19, Tisia, Whatever
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PZL Łosoś (wersja modelarska)

 

 

PZL Łosoś - w 1939 r. w zespole kierowanym przez inż. Stanisława Praussa rozpoczęto prace nad projektem nowoczesnego bombowca nurkującego będącego rozwinięciem konstrukcji samolotu liniowego PZL.46 "Sum". Zakładano wtedy zastąpienie w przyszłości eskadr liniowych wyspecjalizowanymi eskadrami bombowców nurkujących oraz samolotów rozpoznawczych. Od poprzednika różnił się mniejszymi wymiarami, chowanym w locie podwoziem oraz dwuosobową załogą. Napęd miał stanowić silnik Hispano-Suiza 12Z, po którym spodziewano się osiągnięcia mocy 1030-1177 kW (1400-1600 KM). Samolot otrzymał nazwę "Łosoś" (numer typu nie jest znany). W chwili wybuchu wojny, bombowiec znajdował się na etapie opracowywania projektu wstępnego.

Obecnie uważa się jednak, że samoloty, do napędu których przewidywano silniki Hispano-Suiza 12Z (oprócz PZL "Łosoś" były to: PZL.56 "Kania", PZL.54 "Ryś" i PZL.62), miały niewielką szansę na odniesienie sukcesu. Dostępne modele HS 12Y i 12X osiągały moc zaledwie 800-1000 KM i nic nie wskazywało, że uda się w trakcie ich rozwoju uzyskać zakładane parametry. Ponadto, zakup potrzebnej ilości silników byłby mało prawdopodobny ze względu na koszty, a planowane uruchomienie produkcji licencyjnej utrudnione było z powodu niewielkich mocy produkcyjnych polskiego przemysłu.

Konstrukcja: całkowicie metalowy, jednosilnikowy, dwumiejscowy, dolnopłat wolnonośny z zakrytymi kabinami załogi. Podwozie trójkołowe, z kółkiem ogonowym, chowane w locie. Usterzenie pionowe podwójne. 

Uzbrojenie: prawdopodobnie 2-4 stałe k.m. obsługiwane przez pilota, 1 działko kal. 20 mm w osi śmigła, 1-2 ruchome k.m. w tylnym stanowisku strzeleckim. Nie jest jasne czy zakładana rezygnacja z podkadłubowej "kołyski" wiązała się z likwidacją tylnego dolnego stanowiska strzeleckiego. Samolot miał przenosić bomby podczepione pod kadłubem i skrzydłami.

Dla pierwszych trzech znalazców certyfikaty.
Nie szarp na siłę! Wystarczy delikatnie. Powodzenia! :)
Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
spojler
Log entries: Found 47x Not found 0x Note 2x All entries