Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] CWL WZ-X - OP9E6Q Skrzynka tygodnia
Właściciel: ofen95
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 20-08-2021
Data utworzenia: 10-07-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
48x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
156 odwiedzających
39 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
39 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ajka, ankos, Aynsley, bamba, Baton123, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, coosiek, Dallas, descarado&kolorteczy, ForgottenSilesia, gagu, galowianie, hobbbysta, Holka, Hr. Jan Usz, Inikara, iwonia1999, jemiolka, karwdo, keram58, kross, Mario&Monia, Mensor, Nannette, Oni_no_Pejot, palinq, R-Sol, Remol19, rubin, Serengeti, Tisia, Tris, unkas, Victor+, Whatever, WRÓBEL., Zespół EŁ
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

CWL WZ-X

W kwietniu 1925 roku inżynier Władysław Zalewski podjął prace nad nowym modelem samolotu WZ-X, nad którym pracował powołany przez Centralę Badań Lotniczych 10-osobowy skład specjalistów. Początek tego projektu to maj 1925 roku. Sama budowa natomiast rozpoczęła się już jesienią 1925 roku.  Z powodu przewrotu majowego w 1926 roku samolot oblatany został dopiero w sierpniu przez pilotów Zbigniewa Babińskiego i Kazimierza Kalinę. Dwa samoloty, w tym WZ-X/IV, wzięły w sierpniu 1928 roku udział w międzynarodowych zawodach - Locie Małej Ententy i Polski, z tego jeden pilotowany przez Franciszka Żwirkę; nie ukończyły jednak zawodów (WZ-X/IV na skutek pęknięcia łoża silnika). Nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, a to za sprawą zakupu dużych ilości zagranicznych Potezów i Breguetów.

CWL był dwumiejscowym dwupłatem o długości 8,21 m i  wysokości 3,07. Jego  masa całkowita to 1915 kg. Osiągał maksymalna prędkość 205 km/h. Zasięg 800 km. Posiadał trzy karabiny maszynowe - jeden dla pilota i dwa dla obserwatora na obrotnicy.
 

Konstrukcja:

CWL WZ-X był jednosilnikowym dwupłatem o konstrukcji drewnianej. Samolot miał kadłub półskorupowy, eliptyczny w przekroju, kryty sklejką. Osłona silnika była skonstruowana z blachy aluminiowej, a łoże silnika spawane z rur stalowych. Skrzydła dolne i górne były równej rozpiętości, prostokątne, dwudźwigarowe, kryte sklejką (do pierwszego dźwigara oraz baldachim) i płótnem. Baldachim oparty był na wspornikach nad kadłubem, płaty były usztywnione parą rozpórek i wykrzyżowanymi taśmami stalowymi. Samolot miał usterzenie klasyczne, stateczniki kryte sklejką, stery kryte płótnem.

Załogę stanowiły dwie osoby: pilot i obserwator. Kabiny załogi były odkryte, w układzie tandem, przednia była osłonięta wiatrochronem. Samolot miał podwozie klasyczne, stałe, z płozą ogonową, oś między kołami była oprofilowana w formie skrzydełka.

Uzbrojenie obronne stanowiły cztery karabiny maszynowe: dwa zsynchronizowane km-y pilota Vickers kal. 7,7 mm i dwa sprzężone karabiny maszynowe obserwatora Lewis kal. 7,7 mm na obrotnicy.

Napęd stanowił pojedynczy silnik tłokowy napędzający śmigło ciągnące. Trzy pierwsze samoloty miały silnik rzędowy typu Lorraine-Dietrich 12 Eb – chłodzony wodą, dwunastocylindrowy w układzie "W", o mocy nominalnej 450 KM, mocy startowej 478 KM. Silnik chłodzony był dwoma chłodnicami Lamblina pod przednią częścią kadłuba. Czwarty samolot WZ-X/IV miał 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Gnome-Rhône 9A Jupiter, chłodzony powietrzem, o mocy 480 KM (część źródeł podaje moc tego silnika 420 KM). Zbiornik paliwa w kadłubie. Śmigło dwułopatowe lub czterołopatowe (w WZ-X/IV).

Dane techniczne:
Długość 8,21 m
Rozpiętość 11,31 m
Wysokość 3,07 m
Powierzchnia skrzydeł 33,2 m²
Masa własna 1246 kg
Masa użyteczna 669 kg
Masa całkowita 1915 kg
Prędkość maksymalna 205 km/h
Prędkość przelotowa 180 km/h
Pułap praktyczny 6325 m
Zasięg 800 km

źródło: https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/rozpoznawcze-hobby-300/cwl-wz-x-hobby-518

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 48x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy