Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] CWL WZ-X - OP9E6Q Cache of week
Owner: ofen95
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 20-08-2021
Date created: 10-07-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
50x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
161 visitors
41 x rated
Rated as: Excellent
40 x recommended
This cache is recommended by: ajka, ankos, Aynsley, bamba, Baton123, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, coosiek, crazy_baby, Dallas, descarado&kolorteczy, ForgottenSilesia, gagu, galowianie, hobbbysta, Holka, Hr. Jan Usz, Inikara, iwonia1999, jemiolka, karwdo, keram58, kross, Mario&Monia, Mensor, Nannette, Oni_no_Pejot, palinq, R-Sol, Remol19, rubin, Serengeti, Tisia, Tris, unkas, Victor+, Whatever, WRÓBEL., Zespół EŁ
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

CWL WZ-X

W kwietniu 1925 roku inżynier Władysław Zalewski podjął prace nad nowym modelem samolotu WZ-X, nad którym pracował powołany przez Centralę Badań Lotniczych 10-osobowy skład specjalistów. Początek tego projektu to maj 1925 roku. Sama budowa natomiast rozpoczęła się już jesienią 1925 roku.  Z powodu przewrotu majowego w 1926 roku samolot oblatany został dopiero w sierpniu przez pilotów Zbigniewa Babińskiego i Kazimierza Kalinę. Dwa samoloty, w tym WZ-X/IV, wzięły w sierpniu 1928 roku udział w międzynarodowych zawodach - Locie Małej Ententy i Polski, z tego jeden pilotowany przez Franciszka Żwirkę; nie ukończyły jednak zawodów (WZ-X/IV na skutek pęknięcia łoża silnika). Nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, a to za sprawą zakupu dużych ilości zagranicznych Potezów i Breguetów.

CWL był dwumiejscowym dwupłatem o długości 8,21 m i  wysokości 3,07. Jego  masa całkowita to 1915 kg. Osiągał maksymalna prędkość 205 km/h. Zasięg 800 km. Posiadał trzy karabiny maszynowe - jeden dla pilota i dwa dla obserwatora na obrotnicy.
 

Konstrukcja:

CWL WZ-X był jednosilnikowym dwupłatem o konstrukcji drewnianej. Samolot miał kadłub półskorupowy, eliptyczny w przekroju, kryty sklejką. Osłona silnika była skonstruowana z blachy aluminiowej, a łoże silnika spawane z rur stalowych. Skrzydła dolne i górne były równej rozpiętości, prostokątne, dwudźwigarowe, kryte sklejką (do pierwszego dźwigara oraz baldachim) i płótnem. Baldachim oparty był na wspornikach nad kadłubem, płaty były usztywnione parą rozpórek i wykrzyżowanymi taśmami stalowymi. Samolot miał usterzenie klasyczne, stateczniki kryte sklejką, stery kryte płótnem.

Załogę stanowiły dwie osoby: pilot i obserwator. Kabiny załogi były odkryte, w układzie tandem, przednia była osłonięta wiatrochronem. Samolot miał podwozie klasyczne, stałe, z płozą ogonową, oś między kołami była oprofilowana w formie skrzydełka.

Uzbrojenie obronne stanowiły cztery karabiny maszynowe: dwa zsynchronizowane km-y pilota Vickers kal. 7,7 mm i dwa sprzężone karabiny maszynowe obserwatora Lewis kal. 7,7 mm na obrotnicy.

Napęd stanowił pojedynczy silnik tłokowy napędzający śmigło ciągnące. Trzy pierwsze samoloty miały silnik rzędowy typu Lorraine-Dietrich 12 Eb – chłodzony wodą, dwunastocylindrowy w układzie "W", o mocy nominalnej 450 KM, mocy startowej 478 KM. Silnik chłodzony był dwoma chłodnicami Lamblina pod przednią częścią kadłuba. Czwarty samolot WZ-X/IV miał 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Gnome-Rhône 9A Jupiter, chłodzony powietrzem, o mocy 480 KM (część źródeł podaje moc tego silnika 420 KM). Zbiornik paliwa w kadłubie. Śmigło dwułopatowe lub czterołopatowe (w WZ-X/IV).

Dane techniczne:
Długość 8,21 m
Rozpiętość 11,31 m
Wysokość 3,07 m
Powierzchnia skrzydeł 33,2 m²
Masa własna 1246 kg
Masa użyteczna 669 kg
Masa całkowita 1915 kg
Prędkość maksymalna 205 km/h
Prędkość przelotowa 180 km/h
Pułap praktyczny 6325 m
Zasięg 800 km

źródło: https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/rozpoznawcze-hobby-300/cwl-wz-x-hobby-518

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 50x Not found 0x Note 0x All entries