Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PWS 20 - OP9E6L
Owner: kafii
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 19-08-2021
Date created: 10-07-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
51x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
77 visitors
42 x rated
Rated as: Excellent
33 x recommended
This cache is recommended by: Aikido, ajka, ankos, Aynsley, bamba, Baton123, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, crazy_baby, Dallas, ForgottenSilesia, hobbbysta, Inikara, jemiolka, karwdo, keram58, kross, Mario&Monia, Mensor, Mhonar, Nannette, norbinorek, ofen95, Oni_no_Pejot, palinq, Remol19, rubin, Serengeti, Tisia, Victor+, Whatever, Zespół EŁ
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PWS-20

W 1927r. Ministerstwo Komunikacji ogłosiło konkurs na 8-miejscowy (2 osoby załogi i 6 pasażerów) samolot pasażerski. Zwyciężył w nim projekt inż. Zbysława Ciołkosza oznaczony jako PWS-20. Budowę prototypu PWS-20T (litera "T" oznaczała "transportowy) rozpoczęto w 1928r., a 12 III 1929r. został on oblatany przez F. Rutkowskiego na lotnisku fabrycznym w Białej Podlaskiej. Jesienią 1929r. samolot przeszedł próby eksploatacyjne w PLL LOT, po czym został zwrócony wytwórni celem przekonstruowania podwozia, kabiny pasażerskiej oraz poprawienia chłodzenia silnika.

W 1930r. wytwórnia wprowadziła poprawki w prototypie, który otrzymał oznaczenie PWS-20bis i znaki rejestracyjne SP-AAZ. Na zamówienie Ministerstwa Komunikacji wykonano drugi samolot o znakach rejestracyjnych SP-AAY. Oba w tym samym roku zostały przekazane do prób w PLL LOT.

W 1931r. próby zakończono. Okazało się, że PWS-20 są mniej ekonomiczne niż używane do tej pory przez PLL LOT Fokkery F-VIIA/1m. W 1933r. samoloty wyłączono z eksploatacji, a następnie skasowano. Zrezygnowano również z budowy trzeciego egzemplarza, przeznaczonego do lotu dookoła świata oraz z budowy wersji pływakowej PWS-20ter, które to samoloty planowano wykorzystać do lotów do Danii i Szwecji.

Konstrukcja: ośmiomiejscowy (6 pasażerów i 2 osoby załogi) górnopłat zastrzałowy. Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych i duralowych, kryty sklejką. Płat drewniany, kryty płótnem (do pierwszego dźwigara sklejką). Podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Skoda Lorraine-Dietrich o mocy 450 KM. Śmigło dwułopatowe, metalowe.

Uzbrojenie: w wersji PWS-20ter planowano zamontować 2 ruchome k.m. Samolot miał przenosić bomby głębinowe lub torpedę lotniczą o masie do 700 kg.

Dane techniczne (PWS-20):

Rozpiętość

17,60 m

Długość

12,67 m

Wysokość

3,71 m

Powierzchnia nośna

52,9 m2

Masa własna

1850 kg

Masa całkowita

3200 kg

Prędkość maksymalna

178 km/h

Pułap

3800 m

Zasięg

800 km

źródło: https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/pasaierskie-hobby-492/pws-20-hobby-1646

........................................

 

O keszu:

Kesz znajduje się na widoku w promieniu 20 m od współrzędnych. Wystarczy odkręcić z dołu i całość podnieść.

 

Log entries: Found 51x Not found 0x Note 0x All entries