PWS-35 Ogar
PWS-35 "Ogar" - w latach 1935-36 studenci Politechniki Lwowskiej: Kazimierz Nowicki, Marian Piątek i Michał Rosnowski opracowali projekt samolotu szkolno-akrobacyjnego NPR-1 wzorowany na bardzo udanych niemieckich konstrukcjach Bücker Bü 131 Jungmann i Bücker Bü 133 Jungmaster. Samolot tego typu mógłby w szkołach lotniczych przejąć część zadań wypełnianych przezPWS-26. Projekt zwrócił na siebie uwagę kierownictwa PWS, które zaangażowało na początku 1937r. całą trójkę konstruktorów i zleciło im wykonanie projektu konstrukcyjnego oraz nadzór nad budową prototypów. Oznaczenie samolotu zmieniono na PWS-35 "Ogar". Próby statyczne płatowca przeprowadzono na początku 1938r., a oblotu prototypu dokonał latem 1938r. pil. Stanisław Szubka. Okazało się, że samolot ma niedostateczną stateczność kierunkową oraz nieprawidłowo zachowuje się w korkociągu. Z tego względu drugi prototyp otrzymał powiększone usterzenie kierunku o nieco zmienionym kształcie. Jego budowę ukończono w grudniu 1938r. Podczas prób w locie samolot spisywał się poprawnie, toteż zakwalifikowany został do produkcji seryjnej. Planowano, że prace nad pierwszą serią 50 "Ogarów" rozpoczną się w II połowie 1939r. We wrześniu 1939r. drugi prototyp PWS-35 znajdował się w Instytucie Technicznym Lotnictwa i został zniszczony podczas bombardowania lotniska Okęcie. Egzemplarz znajdujący się w PWS został przejęty przez wojsko i użyty do lotów łącznikowych. Podczas jednego z nich został rozbity pod Lubartowem.
Konstrukcja: mieszana, dwumiejscowy, jednosilnikowy dwupłat. Kadłub spawany z rur stalowych, kryty płótnem na listwach drewnianych. Usterzenie drewniane, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Skrzydła drewniane kryte sklejką i płótnem. Podwozie klasyczne dwukołowe, stałe. napęd stanowił 4-cylindrowy silnik rzędowy PZInż Major 4B o mocy 96 kW (130 KM). Śmigło dwułopatowe drewniane.
Dane techniczne:
Opracował: Paweł Szczepaniec
|