Jest to pierwsza skrzynka z serii- "Zapomniane linie kolejowe na Kociewiu"
Kesz jest rozwinięciem tematyki zaprezentowanej w mojej innej skrzynce: http://www.opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=7845
Smętowo Graniczne- to rozległa wieś gminna położona przy magistrali kolejowej Gdańsk-Bydgoszcz. W rzeczywistości są to dwie wsie położone z obu stron torów- Smętowo Graniczne i Czerwińsk. Jedynym wyróżniającym się obiektem jest neogotycki kościół z roku 1904. Rzowój wsi nastąpił po roku 1852 tj. uruchomieniu połączenia kolejowego Gdańska z Bydgoszczą i po roku 1908 tj oddaniu do użytku linii Myślice-Kwidzyn-Smętow-Szlachta. Do momentu wstrzymania ruchu kolejowego na liniach do Opalenia i Skórcza stacja była ważnym węzłem kolejowym.
[...] Linia Kwidzyn - Opalenie - Smętowo - Szlachta powstała w roku 1909 jako jednotorowa drugorzędna (Nebenbahn). Wtedy to też powstał most na Wiśle pod Opaleniem (zresztą używany jako kolejowo-drogowy). W czasie I wojny światowej linia była przebudowywana na dwutorową, by uzyskać dodatkowy ciąg transportowy z Berlina do Prus Wschodnich. Elementami tego ciągu miały być odcinki Chojnice - Czersk (dobudowa drugiej pary torów), Czersk - Szlachta - Skórcz - Smętowo - Kwidzyn - Prabuty (dobudowa drugiego toru), Prabuty - Myślice (budowa od podstaw linii dwutorowej), Myślice - Małdyty - Morąg, Morąg - Orneta - Lidzbark - Bartoszyce (dobudowa drugiego toru [...] Prawdopodobnie Niemcom chodziło o zwiększenie możliwości przerzutowych swoich wojsk z Niemiec właściwych do Prus Wschodnich na wypadek wojny, a także stworzenia alternatywnej linii kolejowej dla szlaku Chojnice-Starogard-Tczew-Malbork.
[...] W efekcie oddzielenia Prus Wschodnich od Niemiec, Traktat Wersalski - mając na uwadze zachowanie łączności prowincji z resztą państwa - zapewnił Niemcom wolność tranzytu, m.in. kolejowego przez polskie Pomorze, objęte przez polską administrację w styczniu i lutym 1920 r.. Pierwszym dokumentem regulującym zasady niemieckiego tranzytu było Rozporządzenie Rady Ministrów w przedmiocie tymczasowego uregulowania ruchu tranzytowego i sąsiedzkiego między Polską a Niemcami z dn. 1 kwietnia 1920 r., pod którym podpisał się premier Leopold Skulski i minister spraw zagranicznych Stanisław Patek. Rozporządzenie, które weszło w życie już 15 kwietnia 1920 r., przewidywało ustanowienie jednej linii kolejowej dla niemieckich pasażerskich pociągów tranzytowych. Dwie pary pociągów osobowych i jedna parę pociągów pospiesznych kursowały linią Chojnice – Czersk – Smętowo – Kwidzyn, właśnie przez most pod Opaleniem. Towarowe pociągi tranzytowe skierowano na dwie dodatkowe linie kolejowe. Umowa zawarta miedzy Polską a Niemcami 21 kwietnia 1921 r. w Paryżu (Konwencja Paryska) już nie przewidywała prowadzenia ruchu tranzytowego na linii Smętowo – Kwidzyn, przeznaczając do tego celu inne linie, bardziej odpowiadającym warunkom ruchu pociągów pospiesznych (np. Chojnice – Tczew – Malbork, Piła – Bydgoszcz – Toruń – Iława). Przeniesienie ruchu pociągów tranzytowych z linii Smętowo – Kwidzyn na inne linie, wobec braku komunikacji sąsiedzkiej między Smętowem a Kwidzynem, sprawiło, że odcinek graniczny z mostem przez Wisłę nie był wykorzystywany w ruchu kolejowym. [...]
[...] W 1927 roku podróż koleją ze stolicy Rzeszy - Berlina do Zalewa, w zależności od wyboru połączenia trwała około 9 - 10 godzin. Z pobliskiej Iławy, dokąd prowadziła z Zalewa linia autobusowa były 4 pociągi do Berlina, 1 do Warszawy, 1 do Wrocławia, 9 do Olsztyna, 8 do Malborka . Z chwilą wybudowania mauzoleum Hindenburga w Olsztynku, nasilenie ruchu osobowego na linii przebiegającej przez Zalewo następowało zwykle w końcu sierpnia, w czasie uroczystości tannenberskich. Jeszcze w sierpniu 1939 roku władze powiatowe rozprowadzały bilety kolejowe na tę uroczystość. Odwołano ją potem jednak ze względu na zbliżającą się wojnę. W okresie II wojny światowej dochodziło do częstych ograniczeń w ruchu pociągów, szczególnie osobowych ze względu na transporty wojskowe. [...]
Jako że wycofujące się wojska niemieckie wysadziły mosty w okolicach Tczewa, ruch kolejowy między Warszwą a Gdynią i Gdańskiem musiał się odbywać okrężną drogą przez Bydgoszcz. Dlategoteż zdecydowano się wskrzesić starą linię [...] Oryginalnie wygladała wtedy (1944-45) podróż Wwa - Gdynia. Wwa-Działdowo-Prabuty-Kwidzyn, stamtąd po chwiejącym się drewnianym moście 10 km/godz przez Wisłę, Opalenie, Smętowo, tam "przeprzęganie koni" i przez Tczew do Gdyni. Chyba wkrótce po odbudowie mostów w Tczewie, prowizorkę rozebrano [...]
Źródła:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=120&okno=historia&od=0&do=91
http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm
http://www.petka.pl/wypadki/wypadek_smetowo.htm
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=571&postdays=0&postorder=asc&start=0
Współrzędne wskazują na wiadukt drogowy nad linią Smętowo-Opalenie. Obok znajduje się drugi wiadukt- kolejowy, na którym odbywa się ruch linii 131 Gdynia-Porty.
Kesz to mikro(magnetico) z ołówkiem i logiem- znajduje się pod koordami.
Proszę o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu skrzynki, delikatne postępowanie i staranne odkładanie-zamaskowanie pojemniczka.
Edit: 10.06.12- reaktywacja + nowy opis