1905
Poniższy opis zaczerpnięty został ze strony internetowej INWEST-PROJEKT http://gryfino.inwest-projekt.com.pl/.
Historia mostu - czasy przed II Wojna Światową
Budowę pierwszego mostu drewnianego ukończono w 1827r. (o długości - 281m i szer. 6,20m).
Był to most wzniesiony na podwójnych filarach drewnianych - palowych (a nad nimi właściwy most z usztywnionymi słupami). Most składał się z 22 przęseł (jarzm z wbijanych pali) z 4 jarzmem o szerokości 10m dla przepływu barek. Most wzniesiony był ponad poziom lustra wody na wysokość ok. 4,75m. Identyczny most zbudowano na Odrze Zachodniej w Mescherinie.
Krótkie przęsła powodowały piętrzenie się lodów. W dniu 6.04.1888r. środkowa cześć mostu drewnianego (5 przęseł) uległa całkowitemu zawaleniu.
Poniesione straty oszacowano na kwotę ok. 92 tys. marek. Z czasem dokonano ich odbudowy. Ustawa z dnia 4.08.1904r. dotycząca regulacji dolnej Odry (obwałowań i pastwisk) polepszającej spływ wody wymusiła konieczność budowy nowych mostów w miejsce starych drewnianych (krótkie przęsła).
W latach 1911-1913 przystąpiono do budowy nowych mostów stalowych. Most nad Odra Wschodnią (Regalicą) stanowi przedłużenie obecnej ulicy Piastów (dawnej Bruckenstrabe).
Budowę 3 przęsłowego mostu stalowego - kratowego ukończono w 1913r. (o długości-250m i szer. 10m) i dokonano uroczystego poświęcenia w dniu 31.01.1913r. Przęsło środkowe o rozpiętości 103m (pomiędzy 2 masywnymi-kamiennymi filarami) przeznaczone dla przepływu barek wyposażone było dodatkowo w obrotowy mostek o 7m rozpiętości. W takim stanie dotrwały oba mosty odrzańskie do okresu II Wojny Światowej. Most Gryfiński uległ poważnym zniszczeniom podczas działań wojennych, uniemożliwiając przeprawę na drugi brzeg rzeki.
Historia mostu - czasy po II Wojnie Światowej
Most o konstrukcji stalowej (kratowej) trzyprzęsłowej o rozpiętościach przęseł: 71,40+103,20+71,40 i długości 246,00 m. w formie belki ciągłej z przegubami-ustrój statycznie wyznaczalny. Most jest obiektem stalowym, kratowym o konstrukcji pomostu z blach nieckowych. Przęsła mostu oparte są na masywnych betonowych filarach o nieznanym posadowieniu. Wszystkie elementy konstrukcji stalowej są spawane, natomiast tylko styki robocze są nitowane.
Ustrój niosący stanowi kratownica o zmiennej wysokości i zakrzywionej osi przęsła środkowego. W przęśle środkowym pomost podwieszony jest do pasa dolnego dźwigarów kratowych przy pomocy wieszaków. W połowie przęsła środkowego znajduje się część podnoszona pomostu o rozpiętości 8,0 m. Wysokość podnoszenia wynosi 7,0 m. Nad przęsłem podnoszonym znajduje się kabina sterownicza, w której znajdują się urządzenia do podnoszenia przęsła przeciwwagą. Do przeglądów i utrzymania bieżącego mostu podwieszony jest do poprzecznic, wózek rewizyjny.
:: znaczące daty w historii mostu
1857r. zakończenie budowy pierwszego mostu (most drewniany o długości 281m i szer. 6,20m)
1888r. zawalenie się 5 przęseł środkowych,
1913r. nowy most stalowy - kratowy 3 przęsłowy (w miejsce drewnianego) o rozpiętości teoretycznej 246,00m (71,40 + 103,20 + 71,40) i szer. 10,30m. Całkowita długość łącznie ze skrzydłami) - 266,70m
1945r. wysadzone przęsło środkowe pod koniec wojny
1955r. odbudowany po zniszczeniach wojennych
2006r. kapitalny remont (po 50 latach)
Osoby nie zainteresowane skrzynkami o tematyce mostowej i magnetycznej, oraz te które nie lubią samych logbooków proszone są o nie szukanie tej skrzynki!
Kesz jest MAGNETYCZNY, umieszczony nieco poniżej poziomu betonowego chodnika.
Prawdopodobnie skrzynka znajduje się na obszarze NATURA 2000
:
Dolina Dolnej Odry - PLB320003 Dolna Odra - PLH320037 |