Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most po wąskotorówce - OP8LW4
Owner: Psikiszek
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 136 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 03-05-2017
Date created: 03-05-2017
Date published: 03-05-2017
Last modification: 03-05-2017
13x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
82 visitors
8 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: tomaszg
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Historia wąskotorówki w Puszczy Knyszyńskiej sięga 1916r. kiedy Niemcy celem ułatwienia wywozu drewna z lasu stworzyli sieć torów. Centralnym punktem była Czarna Białostocka, a najdłuższy odcinek biegł w stronę Stacji Waliły. Kolejkę leśną z powodzeniem wykorzystywano w czasie II RP, jak i w latach PRL. Początki jej schyłku to lata 70 XXw. kiedy rozwój motoryzacji sprawił, że taniej było wywozić ciężarówkami i poszczególne odcinki torów zaczęto zamykać. Mimo to lokomotywy ciągnęły składy z drewnem w niektórych miejscach aż do przełomu lat 80/90 XXw. Pierwsza połowa lat 90-tych okazała się śmiertelnym ciosem. Dużą część nawet głównych torowisk po prostu rozebrano. Stało się tak z odcinkiem ze Stacji Walił do Kopnej Góry. Reliktami są polany po stacjach załadunkowych, nasypy, przekopy i czasami przepust lub most. Część z Kopnej Góry do Czarnej Białostockiej też jest w nie najlepszym stanie i bez poważnych remontów nikt tam nawet drezyną nie przejedzie. Szkoda że przez krótkowzroczność (sprzedanie szyn na złom) i brak inwestycji w kolejnych latach zmarnowano szansę na wspaniały produkt turystyczny, bo kolejka szła przez naprawdę piękne i nieraz dzikie rejony.

    Pojemnik schowałem na jednym z ostatnich śladów kolejki w tym rejonie, czyli na moście na Supraśli. Niestety zostały z niego tylko metalowe belki. Świetnie widać też nasyp po którym przez podmokłą łąkę biegły tory. Skrzynka nieprzesadnie trudna, ale z paru metrów można spaść. Zimą przy oblodzeniu zrobi się ekstremalnie. Kesz to niestety tylko mikrus. Kordy wyznaczyłem za pomocą mapy google, ale podpowiedź nie pozostawi wątpliwości.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 13x Not found 0x Note 0x All entries