Pierwszy most kolejowy w Parzniewie powstał w 1844 roku przy okazji budowy kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Most w czasie pierwszej wojny światowej.
W czasie pierwszej wojny światowej uległ totalnemu zniszczeniu. Znalazłem bardzo ciekawy opis zniszczeń mostu w książce Cezarego Jellenta pod tytułem „Wielki zmierzch”. Książka ta jest pisana w formie pamiętnika, zamieszczony fragment jest z 24 października 1916 roku.
„Tak szczęśliwie się złożyło, że był śród nas bliski znajomy zwiadowcy stacji Pruszków. Pozwolono nam skorzystać z pociągu, który szedł jeszcze trzy wiorsty dalej w stronę Brwinowa, mianowicie aż do mostu kolejowego. Ten, wysadzony pyroksyliną z posad, dość fantastycznie ku niebu wystawiał żelazne swe wiązania i poręcze. Był to w ogólności szkielet olbrzymiego żelaznego zwierza, unoszący się nad przepaścią jakby do ogromnego skoku. Porwał uprzęże, które go przytrzymywały, sterczał ogromnymi ostrymi gnatami w dal, a popręgi z żelaza wisiały pęknięte, jak gdyby były tylko skórzane, lub nawet zwinęły się jak taśmy.”
Most w czasie drugiej wojny światowej.
12 września nad ranem 28 Dywizja Piechoty odbiła Brwinów z rąk Niemców i zaczęła przemieszczać się wzdłuż torów z zamiarem przebicia się do Warszawy. Niedługo po przekroczeniu rzeki Zimna Woda napotkali silny opór niemieckiej 4 Dywizji Pancernej. Tak powstał główny front bitwy pod Brwinowem. Polacy po całodziennej, krwawej i zaciętej walce musieli się wycofać.
W 2012 i 2016 roku odbyły się rekonstrukcje bitwy pod Brwinowem na łące nieopodal mostu. Oto linki do filmików Brwinowskiego Ośrodka kultury, które pokazują te wydarzenia.
Rekonstrukcja w 2012 roku (dwie części):
https://www.youtube.com/watch?v=gORzfUbeF1E
https://www.youtube.com/watch?v=YaYXRHW-5Nc&t=35s
Rekonstrukcja w 2016 roku:
https://www.youtube.com/watch?v=w00vlxyrRMA
Katastrofa kolejowa
W kwietniu 1960 roku, na odcinku między mostem, a stadionem miejskim w Brwinowie wykoleił się pociąg towarowy.
Cach
Nie wchodź na tory.
Cach na kordach. Wejdź na piąty schodek i zacznij macać