Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Stau 712 / Międzyrzecki Rejon Umocniony(MRU) - OP132F
Skrzynka adoptowana od Zyra, następnie od Etna&Mars
Eigenaar: [ocenzurowano_1]
Plaatser: etna&mars
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 77 meter NAP
 Provincie: Polen > lubuskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 20-09-2008
Gemaakt op: 23-09-2008
Gepubliceerd op: 23-09-2008
Laatste verandering: 11-11-2017
69x Gevonden
4x Niet gevonden
5 Opmerkingen
watchers 4 Volgers
94 x Bekeken
53 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
5 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Boberki, Wrzos, wuzet, zaboja, ZeT
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Dangerous Cache  Torch needed  Take special equipment  Take something to write  Monumental place  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Stau 712 MRU


 Jaz taktyczny nad Paklicą

 


Międzyrzecki Rejon Umocniony (Festungsfront Oder-Warthe Bogen) to potężny system poniemieckich fortyfikacji, powstały w latach 30. XX w. na pograniczu niemiecko – polskim. Położony jest w łuku Odry i Warty oraz rozciąga na odcinku ok. 100 km. Najważniejszym elementem fortyfikacji jest system podziemnych tuneli wybudowanych w okolicach Międzyrzecza, o łącznej długości przekraczającej 30 km. Podziemia stanowią element Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie, przy którym zorganizowana jest całoroczna trasa turystyczna.


Prace hydrotechniczne na terenach bramy lubuskiej zaczęto już przy okazji budowy linii zapór, czyli Linii Niesłysz Obra. Wtedy to zaczęły powstawać różnego rodzaju przeszkody wykorzystujące warunki geograficzne. Na północy i południu teren sprzyjał tego rodzaju projektom. Wiele jezior, rzeczek i strumieni z jednej strony pozwalało na dosyć łatwe wykorzystanie ich w trakcie obrony, z drugiej strony utrudniało jednak kontratak. Dla zapewnienia szybkiej likwidacji przeprawy w razie zaskoczenia (ale też i jej szybkiej odbudowy) zastosowano sprawdzone rozwiązanie w postaci mostów fortecznych, obrotowych i przesuwnych. W newralgicznych miejscach zbudowano kilka mostów przesuwnych na odcinku południowym i północnym oraz dwa mosty obrotowe na odcinku północnym. Te ostatnie znacznie bardziej skomplikowane do dzisiaj zachowały się w bardzo dobrym stanie. Bezpośrednio związane z obroną odcinków były kanały taktyczne szerokie często na ponad 20m. Pozwalały po wysadzeniu mostów na łatwe zatrzymanie tak siły żywej jak i pojazdów pancernych przeciwnika. Kanały umożliwiały też poniekąd tworzenie zalewów, które miały być główną zaporą dla nacierających wojsk. Wszystkie zalewy które planowano (przede wszystkim na odcinku południowym) miały być tworzone przez przegradzanie cieków wodnych fortecznymi (odpornymi na ostrzał) jazami, których zadaniem było tak utworzenie jak i przede wszystkim utrzymanie zalewu. Najciekawszy i największy jaz zbudowany został w Ołoboku miał on za zadanie szybkie obniżenie lustra dużego jeziora Niesłysz o 2m z wód którego utworzyć się miały zalewy utrzymywane następnie przez zespół mniejszych jazów i zastawek. Wszystkie jazy i mosty forteczne bronione były przez zespoły schronów lub pojedyncze obiekty. Kanały ostrzeliwane były bezpośrednio ze schronów lub bronione ze stanowisk polowych. Łącznie na OWB wybudowano wiele kilometrów kanałów, kilkanaście jazów fortecznych i 10 mostów fortecznych.


 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien