Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Stau 712 / Międzyrzecki Rejon Umocniony(MRU) - OP132F
Skrzynka adoptowana od Zyra, następnie od Etna&Mars
Founder: etna&mars
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 77 m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 20-09-2008
Date created: 23-09-2008
Date published: 23-09-2008
Last modification: 11-11-2017
69x Found
4x Not found
5 notes
watchers 4 watchers
94 visitors
53 x rated
Rated as: Excellent
5 x recommended
This cache is recommended by: Boberki, Wrzos, wuzet, zaboja, ZeT
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Torch needed  Take special equipment  Take something to write  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Stau 712 MRU


 Jaz taktyczny nad Paklicą

 


Międzyrzecki Rejon Umocniony (Festungsfront Oder-Warthe Bogen) to potężny system poniemieckich fortyfikacji, powstały w latach 30. XX w. na pograniczu niemiecko – polskim. Położony jest w łuku Odry i Warty oraz rozciąga na odcinku ok. 100 km. Najważniejszym elementem fortyfikacji jest system podziemnych tuneli wybudowanych w okolicach Międzyrzecza, o łącznej długości przekraczającej 30 km. Podziemia stanowią element Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie, przy którym zorganizowana jest całoroczna trasa turystyczna.


Prace hydrotechniczne na terenach bramy lubuskiej zaczęto już przy okazji budowy linii zapór, czyli Linii Niesłysz Obra. Wtedy to zaczęły powstawać różnego rodzaju przeszkody wykorzystujące warunki geograficzne. Na północy i południu teren sprzyjał tego rodzaju projektom. Wiele jezior, rzeczek i strumieni z jednej strony pozwalało na dosyć łatwe wykorzystanie ich w trakcie obrony, z drugiej strony utrudniało jednak kontratak. Dla zapewnienia szybkiej likwidacji przeprawy w razie zaskoczenia (ale też i jej szybkiej odbudowy) zastosowano sprawdzone rozwiązanie w postaci mostów fortecznych, obrotowych i przesuwnych. W newralgicznych miejscach zbudowano kilka mostów przesuwnych na odcinku południowym i północnym oraz dwa mosty obrotowe na odcinku północnym. Te ostatnie znacznie bardziej skomplikowane do dzisiaj zachowały się w bardzo dobrym stanie. Bezpośrednio związane z obroną odcinków były kanały taktyczne szerokie często na ponad 20m. Pozwalały po wysadzeniu mostów na łatwe zatrzymanie tak siły żywej jak i pojazdów pancernych przeciwnika. Kanały umożliwiały też poniekąd tworzenie zalewów, które miały być główną zaporą dla nacierających wojsk. Wszystkie zalewy które planowano (przede wszystkim na odcinku południowym) miały być tworzone przez przegradzanie cieków wodnych fortecznymi (odpornymi na ostrzał) jazami, których zadaniem było tak utworzenie jak i przede wszystkim utrzymanie zalewu. Najciekawszy i największy jaz zbudowany został w Ołoboku miał on za zadanie szybkie obniżenie lustra dużego jeziora Niesłysz o 2m z wód którego utworzyć się miały zalewy utrzymywane następnie przez zespół mniejszych jazów i zastawek. Wszystkie jazy i mosty forteczne bronione były przez zespoły schronów lub pojedyncze obiekty. Kanały ostrzeliwane były bezpośrednio ze schronów lub bronione ze stanowisk polowych. Łącznie na OWB wybudowano wiele kilometrów kanałów, kilkanaście jazów fortecznych i 10 mostów fortecznych.


 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints