Dwutorową magistralę na trasie Chorzów-Szarlej oddano do ruchu towarowego 5.11.1925 roku, a pełny ruch towarowo-osobowy uruchomiono 1.12.1925 roku. Na linii tej w latach 1927-1928 wybudowano przystanek osobowy Szarlej-Piekary który ułatwiał pielgrzymom z całej Polski dotarcie do sanktuarium Matki Boskiej Piekarskiej. Przystanek ten zasługuje na uwagę także z powodu bardzo nowoczesnej formy architektonicznej budynku dworcowego z murowaną i krytą kładką dla pieszych nad torami zaprojektowaną przez profesora Politechniki Warszawskiej Lecha Niemojewskiego. Projekt został zrealizowany w wyniku wygrania konkursu ogłoszonego w 1927 roku. O tym jak wyglądała podróż na tym odcinku z okna pociągu dla przeciętnego pasażera, świadczy opis trasy wg Ilustrowanego Przewodnika po Górnym Śląsku – Stanisława Berezowskiego z 1933 roku:
„…przed stacją Szarlej-Piekary zbliżamy się do granicy państwowej, głębiej zabudowania Bytomia.
Szarlej-Piekary stacja pociągów osobowych.
Prawa strona: po wyjechaniu z wykopu widok na kościół wysoko na wzgórzu stojący w Piekarach Śl., na zachód od kościoła na wzgórzach Kopiec Wyzwolenia.
Lewa strona: brzegiem wykopu biegnie granica państwa; szybBeuthen po stronie niemieckiej.”
Na odcinku Radzionków Rojca – Brzeziny Śląskie kursowanie pociągów pasażerskich wstrzymano dnia 29 maja 1976 roku. Budynek przystanku osobowego rozebrano pod koniec lat 80 XX wieku.
Więcej informacji można znaleźć tu: http://sskiozk.w.interia.pl/index_pliki/histlinii.htm
Mały keszyk w miejscu gdzie kiedyś stała stacja, dziś już prawie zupełnie zapomniana. Gdzieniegdzie widać jeszcze drobne resztki betonowych konstrukcji. Można podjechać samochodem na prawie 10m od kesza. Samo dojście nierówne - mnóstwo dziur - ostrożnie by nie połamać nóg. Dla pierwszych certyfikaty.
EDIT:
Kesz stał się częścią projektu "Piekarskie Dworce Kolejowe" którego finałem jest skrzynka Piekary Śląskie Wąskotorowe - OP84QD. Jej zdobycie jest konieczne do odnalezienia finałowej skrzynki projektu. Zapisz liczbę z logbooka!! Jeżeli skrzynkę znalazłeś wcześniej daj znać a liczbę z logbooka wyślę Ci mailem
EDIT:
Kesz początkowo miał inną nazwę lecz ze względu na dokładne informacje odnośnie zmian nazwy samej stacji jakie ostatnio uzyskałem zdecydowałem się również na zmianę nazwy kesza. Stacja gdy powstała w 1925 roku nosiła nazwę "Szarlej Piekary" i nosiła ją do wybuchu wojny kiedy to przemianowano ją na "Deutsch Piekar Hp.". Od roku 1945 stacja nosiła nazwę "Piekary Śląskie" i ponieważ taka była ostatnia obowiązująca nazwa to właśnie tak teraz będzie nazywał się kesz.