WWK: Kolej Dolnośląsko-Marchijska
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Pełna Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy kierunku zaznaczonego kolorem fioletowym (na trasie stacje nr 30 do 34)
Wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jednej wąskotorowej zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.
Kolej Dolnośląsko-Marchijska - uruchomiła swoje połączenia, pierwotnie do Legnicy, w październiku 1944 (rok po kolei świebodzickiej). Dworzec Marchijski powstał w bliskim sąsiedztwie Dworca Świebodzkiego. Rozwiązanie to na owe czasy było korzystne, bo z jednej strony ułatwiało przesiadanie podróżnym, którzy mieli do pokonania tylko 200 metrów dzielących oba dworce, a z drugiej strony nie zachodził konflikt interesów obu spółek, do którego dochodzić by mogło, gdyby obydwie korzystały z tych samych instalacji. W następnych latach połączenie przez Legnicę, Żagań i Gubin wydłużono do Berlina - do Marchii Brandenburskiej, od której linia wzięła swą nazwę. Dworzec Marchijski na początku XX wieku stracił na znaczeniu i w od 1908 obsługiwał już tylko połączenia ze znajdującą się wówczas poza granicami miasta Leśnicą, a rok później zamieniony został na stację towarową, pomocniczą zresztą w stosunku do pobliskiego węzła towarowego Wrocław Gądów. W latach dwudziestych Dworzec Marchijski został częściowo rozebrany. Po II wojnie światowej na krótko wznowiono jego funkcje towarowe (pod nazwą Wrocław Towarowy Zachodni lub Wrocław Zachodni; był dogodnym punktem do załadunku wywożonego ze zrujnowanego miasta gruzu i odpadów, a także np. pozyskanych z rozbiórek zniszczonych budynków cegieł), ale w połowie lat pięćdziesiątych ponownie go zlikwidowano, tym razem już ostatecznie. Z budynku pozostała jedynie jedna z wież i mocno przebudowany fragment hali.
Obecnie pociągi kierujące się z Dworca Głównego do Legnicy wjeżdżają na trasę byłej Kolei Marchijskiej w rejonie stacji towarowej Wrocław Gądów. Linia dwutorowa i zelektryfikowana. Miała być to pierwsza w Polsce linia zelektryfikowana eksperymentalnie prądem przemiennym 25 kV, 50 Hz, ale z zamiaru tego zrezygnowano (istniała już dokumentacja projektowa).
na zdjęciu: smutna pozostałość dworca marchijskiego dzisiaj.
na zdjęciu: I Dworzec w pełni swojej okazałości.
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu
Kesz:
Skrzynka rozmiaru większego mikro, prosta do znalezienia, nie powinna sprawić Wam problemów. Ukryta jest w miejscu gdzie kiedyś przebiegały tory pomiędzy Dworcem Marchijskim a stacją Wrocław Gądów.
[Skrzynka czasowo zaadoptowana od Drangnela. Sposób ukrycia i maskowanie zmienione.]