OPIS MIEJSCA:
Kiedy w 10 lat po elektryfikacji tramwajów szczecińskich (1897 r.) zaczęło brakować miejsca na zwiększającą się ilość wagonów, postanowiono zbudować nową zajezdnię tramwajową. Miało się tam znaleźć miejsce na halę z 9 torami i 63 wagonami, warsztaty i budynek biurowo-mieszkalny. W warsztatach miano remontować i przebudowywać przestarzałe wagony konne na elektryczne. Zajezdnia powstała w 1912 roku przy ul. Niemierzyńskiej. W nowej zajezdni poza halą tramwajów znajdowała się dyspozytornia, sala konduktorska, pomieszczenia biurowe oraz na strychu służbowe mieszkania. W innych pomieszczeniach zlokalizowano pracownię krawiecką, gdzie szyto i przerabiano mundury. W warsztatach była również odlewnia metali kolorowych na części do motorów i do trakcji, a także kuźnia i ślusarnia, produkujące inne części zamienne.
II wojna oszczędziła zajezdnię niemierzyńską i to z niej właśnie wyjechał pierwszy tramwaj w polskim Szczecinie. Wraz z zajezdnią Pogodno i Golęcin zapewniała ona obsługę komunikacji tramwajowej aż do 1 października 2004 r. Tego dnia wyjechał z niej ostatni tramwaj liniowy, zamykając 92 letnią służbę obiektu dla komunikacji publicznej. Zamknięcie zajezdni Niemierzyn stało się okazją do stworzenia pierwszego w Polsce zachodniej i północnej muzeum poświęconego technice i komunikacji. Władze Szczecina, przy aktywnej pomocy między innymi Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej i Muzeum Narodowego w Szczecinie, stworzyły warunki do efektywnej ochrony technicznego i cywilizacyjnego dziedzictwa naszego regionu. Od 1 stycznia 2006r. gospodarzem zajezdni jest Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.
Wśród zbiorów na uwagę zasługuje pokaźna ilość motocykli oraz ciekawostki techniki komunikacyjnej, jak na przykład LPT - Lekki Pojazd Terenowy, który zagrał w dwóch częściach filmu o przygodach Pana Samochodzika, czy Alba - lekki motocykl, protoplasta współczesnego junaka produkowany w mierzyńskiej fabryce Alba-Werke Stettin G.m.b.H. Alberta Barucha.
O KESZU:
Mikromagnetyk ukryty pod kordami, aczkolwiek proszę znalazców o weryfikację koordów. Dokładność koordów +/- 4m. Kesz oznaczony jako płatny lub dostępny w określonych godzinach, ale nie trzeba wchodzić na teren muzeum. Wejście do muzeum płatne 10zł za bilet normalny.
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien