Historia kolei wąskotorowej Środa Wlkp. - Kobylepole, sięga końca XIXw, gdyż budowę rozpoczęto AD1898. Już w 1902r oddano do użytku pierwsze odcinki, które połączyły obecną stację kolejową Poznań Wschód i Kobylepole linią normalnotorową, oraz Kobylepole - Środa Wlkp, linią wąskotorową 1000mm. W kolejnych latach uruchomiono odcinek Środa Wlkp. - Zaniemyśl, który w okresie letnim obsługiwany jest do dziś już tylko w celach turystycznych.
Wąskotorówka łączyła wiele majątków ziemskich z zakładami przemysłowymi, zapewniając im dostawy surowca i zbyt, a były to m.in: ogrodnictwo Mielocha, Browar Kobylepole, Naftoolej, Stomil, Wielkopolskie Zakłady Chemiczne, za sprawą licznych odnóg i bocznic.
Tory kolei wąskotorowej, zostały przekute na wymiar 750mm w latach 1952 - 1954, bez przerywania ruchu.
Niestety od początku lat 70-tych zaczęła się likwidacja wąskotorówki i dziś z pierwotnych 59 km szlaku głónego i wielu kilometrów szlaków dodatkowych i bocznic (łącznie 113km), zostało tylko 14km.
Skrzyneczki zostały założone w miejscach, gdzie znajdują się ostatnie pamiątki po "ciuchci". Ta ukryta jest w pozostałościch po budynku parowozowni. Budynek aktualnie jest całowicie zamknięty, ma zamurowane okna i bramy, tak więc skrzyneczka dostępna jest z zewnątrz.
Koordynaty wskazują budynek niegdysiejszej stacji Kobylepole, aktualnie w rękach prywatnych. Aby znaleźć właściwe należy odszukać dwa mosty OP2E85 oraz OP2E86, W woreczkach z logbookami, znajdują się tam karteczki z dwoma częściami namiaru. Niestety zabudowa w miejscu ukrycia skutecznie uniemożliwiła dokonanie precyzyjnego namiaru, tak więc dużo może pomóc spojler.