Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[LUZik] SS Sultana - OP9MP2
Titanic Missisipi
Właściciel: Wesker
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-01-2023
Data utworzenia: 28-01-2023
Data opublikowania: 30-01-2023
Ostatnio zmodyfikowano: 08-02-2023
11x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 4 obserwatorów
114 odwiedzających
9 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
10 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: atris, Banderzwierze, Dziaberlaki, Iksnigo, Lumen, mrwp, Pozieduwac, PtakDziubDziub, sebastianj, xlud
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Wymagany dodatkowy sprzęt  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 Skrzynka założona w ramach wrocławskiego projektu:

Losuj Ukrywaj Znajduj [LUZik]

 

          Losowanie nr 1:

          Typ: tradycyjna

          Rozmiar: mała

          Temat: czas / życie / śmierć

          Sposób ukrycia: sprzęt dodatkowy / myśl techniczna

-----------------------

Tematyka kesza:

Mało kto wie, że na rzece Missisipi doszło do jednej z wiekszych tragedii, dotyczącej zatonięcia parowca SS Sultana. Wielkość tej tragedii była tak duża, że zaczęto parowiec SS Sultana porównywać z Titanikiem. Kesz pojawił się w okolicy jednej z wrocławskiej rzek żeby łatwiej oczami wyobraźni można było sobie przybliżyć tamtą tragedię.

 

fot.Thomas W. Bankes, Helena, AR/domena publiczna
 

Parowiec powstał w stoczni w Cincinnati i był jednym z najnowocześniejszych statków tego typu. Mający ok 1800 t wagi statek, mierzył ponad 80 m długości i 12 m szerokości. W kajutach mogło podróżować 376 pasażerów, oraz 85-osobowa załoga.

Sultana była wyjątkowa pod jednym względem, pod pokładem były usytuowane 4 kotły płomienicowe (nowość jak na tamte czasy). Ich podstawową zaletą była mniejsza masa oraz wymiary, a co najważniejsze nowe kotły dawały więcej mocy w krótszym czasie. Dzięki temu statek mógł przewozić jeszcze więcej towaru i podróżnych. Prędkość maksymalna z jaką statek mógł się poruszać to 12 węzłów, co jak na te czasy było naprawdę zawrotną prędkością.

 

Sultana wykonywała kursy pomiędzy St. Louis a Nowym Orleanem. Statek przewoził głównie cywili, którzy w czasie wojny szukali szybkiego sposobu na ucieczkę z zagrożonych terenów, oraz bawełnę. Wraz jednak z postępami wojsk Unii wzdłuż doliny Missisipi coraz więcej statków potrzebnych było do realizowania przewozu żołnierzy, dostaw sprzętu i zaopatrzenia.

 

W czasie jednej z podróży załoga zauważyła niebezpieczny przeciek w jednym z kotłów. Pomimo młodego wieku (2 lata) statek był w bardzo kiepskim stanie technicznym. Kotły na statku były mniejsze i wydajniejsze, ale wymagały dbałości, jakiej nie przykładano w odpowiedniej ilości. Poziom wody w systemie rur kotłów musiał być zawsze starannie pilnowany aby nie doszło do spadku jego poziomu, który w efekcie końcowym mógłby doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji kotła i jego wybuchu. Wyłączono niesprawny element i przy znacznie mniejszym ciśnieniu przedostano się do portu w Vicksburgu. Miejscowy fachowiec od razu zaalarmował o konieczności wymiany arkuszy blach w poszyciu uszkodzonego kotła. Kapitan Mason, pomimo nieposzlakowanej opinii jako rozważny marynarz, nie podjął decyzji o gruntownej naprawie. Całość miała czekać na powrót do St. Louis. Usterkę naprawiono bardzo prowizorycznie i to w dużym pośpiechu. Jak się później okazało jednym z powodów (i pewnie najważniejszym) miał być transport żołnierzy do domów, za który otrzymano by znaczną ilość gotówki. W porozumieniu z kwatermistrzem Vicksburga kapitan Mason dokonał dealu, w którym za każdego szeregowego otrzymałby 5$ (a za oficera 10$), za przewiezienie z południa na północ kraju. Nie było by w tym nic dziwnego i pewnie każdy by to zatwierdził, ale niestety chciwość kapitana okazała się nazbyt zuchwała. Postanowił on żeby na przewidzianej dla 460 osób Sultanie, znaleźli się niemal wszyscy oczekujący żołnierze na powrót (ok. 2 tys. ludzi). Oprócz nich, pasażerowie z wykupionym wcześniej biletem (80 osób) i załoga (85). Gdyby nawet to było za mało to postanowiono dołożyć jeszcze 100 beczek cukru (waga jednej ok. 800 kg), kilkadziesiąt koni, setkę świń i wisienka na torcie - aligator w skrzyni (maskotka kapitana).

 

Oczywiście załoga odradzała kapitanowi taki pomysł, ten jednak zdawał się być głuchy na ich głosy rozsądku.

Sultana wyruszyła w górę Missisipi. Statek był wypełniony po brzegi, miejscami był nawet podpierany belkami. 2 dni później udało się zadokować w do portu w Memphis. Wyładowano tam część towaru (w tym cukier), a kilkadziesiąt osób zeszło na ląd w poszukiwaniu rozrywki i alkoholu (jak się potem okaże, to uratowało im życie bo spóźnili się na odpłynięcie statku).

 

Statek będąc przeładowanym, potem nierównomiernie wyładowanym z części towarów w Memphis, momentami chwiał się na boki. Do tego doszła ciekawość ludzka, która gromadziła gapiów przy burtach jeszcze bardziej huśtając statkiem.

Sultana chwiała się na obie strony, doprowadzając tym samym do przelewania się wody w kotłach. Efektem tego było przegrzewanie się oraz wahania ciśnienia w kotłach. Ok. godz. 2 nastąpiła olbrzymia eksplozja załatanego prowizorycznie parę dni wcześniej kotła na sterburcie. Parę sekund później eksplozja dotyka kolejne kotły.

 

fot.Thomas R Machnitzki/CC BY 3.0

 

Pokłady zostały rozerwane w wyniku eksplozji. Wybuch zabił sporą ilość ludzi wyrzucając w powietrze części, które zadziałały jak pociski. Setki innych siła wybuchu wyrzuciła w powietrze, a następnie wpadli oni do lodowatej rzeki. Walące się kominy statku uśmierciły kolejną część osób.

Lodowata i rwąca rzeka była dla większości wyrzuconych do wody, żywiołem nie do pokonania.

 

Eksplozja była słyszana w Memphis jednak pierwsi ratownicy pojawili się na miejscu godzinę później i była to zupełnie przypadkowa załoga parowca SS Boston II. Przyjął on na swój pokład 150 ocalałych rozbitków.

Gdy przybyły inne jednostki ratownicze na miejsce, większość ludzi straciła życie w wyniku odniesionych ran jak i wyziębienia.

 

fot.Library of Congress/domena publiczna

 

Zatonięcie Sultany było największą katastrofą statku w historii USA

Przyjmuje się, że katastrofa Sultany pochłonęła ponad 1,5 tys. istnień ludzkich.

 

Tragedia Sultany przeszła bez echa (nawet amerykańska prasa zbytnio się o tym nie rozpisywała). Pojawiło się kilka niewielkich notatek informacyjnych. Również podjęte niejako z konieczności śledztwo szybko zamknięto, nie przedstawiając nikomu żadnych zarzutów. Stwierdzono, że był to nieszczęśliwy splot wypadków.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

A teraz jak to wyglądało w liczbach:

 

Nazwa Titanic SS Sultana
Lata działania 1909-1912 1863-1865
Liczebność załogi 892 osób 80 osób
Dopuszczalna liczba pasażerów 2435 osób 376 osób
w trakcie rejsu było 2223 osób 1200-1700 osób*
prędkość max 24 węzły 12 węzłów
długość 268,99 m 79 m
szerokość 29,41 m 13 m
Ile osób zginęło w dniu katastrofy ok. 1500 osób 1100 (chociaż niektórzy twierdzą, że ok. 1547 )*
ile osób się uratowało 705 osób 765 osób*

 

* różne źródła różnie podają

 

napisane na podstawie:

https://pl.wikipedia.org/wiki/SS_Sultana

https://wielkahistoria.pl/ss-sultana-najwieksza-katastrofa-okretu-w-historii-stanow-zjednoczonych/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

O keszu:

Skrzynka wielkości małej na kordach. Przyda się dodatkowe narzędzie w postaci płaskiego śrubokręta (do podważenia) i magnetycznej wyciągajki (ale raczej to może się okazać zbędne dla większości osób). Weźcie także coś do pisania.

Dla pierwszych 3-ch osób certy. Nie zapomnijcie nieco zamaskować po swoich poczynaniach!

Zapraszam do poszukiwań :)

 

PS. Zanim wybrałem miejscówkę, uprzątnąłem z terenu cały worek butelek plastikowych i szklanych po alko. Takie małe CITO. Gdyby Wam się również chciało to byłoby miło, chociaż nie jest to warunek konieczny do zaliczenia kesza :)

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Wpisy do logu: znaleziona 11x nieznaleziona 0x komentarz 1x Wszystkie wpisy