Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] WZ-IX Pteranodon - OP9EYD
samolot bombowy
Właściciel: norbinorek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 25-08-2021
Data utworzenia: 25-08-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
64x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 1 obserwatorów
84 odwiedzających
41 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
10 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bamba, brajan74, Chrząszcze2, Dallas, jemiolka, kross, Mensor, palinq, Vataryna87, XxMELONIKxX
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

WZ-IX PTERANODON

3CE0EF00-BB5E-F5E7-1D8E-F802E7E13456.jpg

Projekt samolotu bombowego WZ-IX ”Pteranodon”, został opracowany na konkurs ogłoszony w październiku 1924 r. przez Departament IV Żeglugi Powietrznej na projekt płatowca. Wyniki zostały podane 16.11.1925 r. Projekt zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji ogólnej. Konstruktorem był inż. Władysław Zalewski.

Była to bardzo interesująca i nowoczesna konstrukcja o konstrukcji całkowicie metalowej. Niestety dobrze zapowiadający się projekt nie został zrealizowany ze względu na wysoki koszt i nie przystosowanie polskiego przemysłu do budowy konstrukcji metalowych.

 

Konstrukcja:
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z przewagą duralu. Załoga- 3 osoby.
Skrzydła- jednodźwigarowe z żebrami głównymi, rozstawionymi co 2,0 m, połączonymi blachą usztywniającą, z umieszczonymi na jej wierzchu żeberkami pomocniczymi, na których rozpięte było pokrycie z płótna.
Kadłub o konstrukcji metalowej, pokrycie z płótna. Usterzenie pionowe podwójne. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe, starannie oprofilowane.

 

Uzbrojenie- 2 ruchome karabiny maszynowe w przedzie kadłuba i 2 ruchome karabiny maszynowe obserwatora strzelających w tył i do dołu. Udźwig bomb- 1500 kg.

 

Napęd- wg [1]- 2 silniki rzędowe Lorraine-Dietrich o mocy 331 kW (450 KM), natomiast wg [2]- napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe (dwa zamontowane w gondolach skrzydłowych, jeden w przedzie kadłuba).

 

Dane techniczne WZ-X

Rozpiętość

30,00 m

Długość

17,50 m

Wysokość

5,62 m

Powierzchnia nośna

118,4m2

Masa własna

2800 kg

Masa całkowita

5700 kg

Prędkość maksymalna

175km/h

Pułap

5000 m

Zasięg

700 km