PZL I-22 Iryda - samolot szkolno-bojowy.
polski dwumiejscowy, dwusilnikowy, samolot odrzutowy, górnopłat szkolno-bojowy. Prezentowany obiekt był jednym z dwóch pierwszych egzemplarzy przekazanych 24.10.1992 do eksploatacji w Wyższej Oficerskie Szkole Lotniczej w Dęblinie. Oblatany w czerwcu 1992 r. W trakcie prac rozwojowych służył, jako czwarty prototyp poddawany modernizacjom i dodatkowym próbom statycznym.
Prace nad nowym samolotem szkolno-bojowym rozpoczęły się w 1976 roku. Oblot prototypu został wykonany 3 marca 1985 roku przez głównego pilota doświadczalnego mieleckich zakładów inż. Ludwika Natkańca. Samolot był rozwijany jednak 30 stycznia 1987 roku podczas prób flatterowych miała miejsce katastrofa po której wprowadzono szereg zmian konstrukcyjnych. Szósty prototyp samolotu stał się wzorcem dla wersji seryjnych. W latach 1992-1996 do służby trafiło 8 Iryd. Służyły w 58. Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie. W styczniu 1996 roku miała miejsce druga katastrofa samolotu. W 1997 roku ostatecznie zakończył się program I-22. W trakcie realizacji programu powstał szereg wersji Irydy, z różnymi silnikami, wersjami wyposażenia oraz różnicami w konstrukcji płatowca. Projekt I-22 Iryda był największym po II Wojnie Światowej programem budowy polskiego samolotu odrzutowego, który ostatecznie jednak nie został sfinalizowany. Samolotem oprócz Sił Powietrznych RP były zainteresowane także Indyjskie Siły Powietrzne, które zakupione wcześniej w Polsce Iskry chciały wymienić właśnie na samoloty I-22. Indie jeszcze w 2002 roku były zainteresowane pozyskaniem technologii produkcji Irydy.
UZBROJENIE:
Jedno dwulufowe działko GSz-23Ł kal. 23 mm (200 szt. amunicji), 4 belki podskrzydłowe umożliwiające podwieszanie bomb o wagomiarze 50-100kg, wyrzutni rakiet niekierowanych (UB – 32, UB – 16, Mars-2, Mars-4) oraz rakiet kierowanych klasy powietrze – powietrze R – 35 i R – 60M
Napęd: 2 x silnik odrzutowy Kaszub-3 W 22 (K-5), K-15
Ciąg silnika: 2 x 10,8 kN, 15,0 kN
Rozpiętość 9,60 m
Długość 13,22 m
Wysokość 4,30 m
Powierzchnia nośna 19,92 m2
Prędkość maks. 940 km/h (na pułapie 5000 m)
Prędkość przelotowa 500 km/h
Prędkość minimalna 246 km/h
Prędkość wznoszenia 40,6 m/s
Pułap 13700 m
Zasięg 1820 km
Źródło: www.muzeumsp.pl
Kesz: Po odnalezieniu wyjmij lub wykręć. Narzędzie potrzebne do wydobycia kesza jest w środku.
Ważne! Po wpisie włóż wszystko w odwrotnej kolejności zaczynając od właściwego pojemnika, na narzędziu kończąc.