Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[PS] PZL 44 WICHER - OP9D39
Polskie samoloty pasażerskie
Właściciel: norbinorek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Duża
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-05-2021
Data utworzenia: 17-05-2021
Data opublikowania: 28-08-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 28-08-2021
47x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
65 odwiedzających
38 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
31 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ajka, ankos, art_noise, bamba, Baton123, Chrząszcze2, descarado&kolorteczy, ForgottenSilesia, gagu, galowianie, Hasioki, hobbbysta, Inikara, IrminaF, iwonia1999, jemiolka, kafii, karwdo, keram58, kross, Mario&Monia, Mensor, Oni_no_Pejot, palinq, Remol19, Serengeti, słabakinia, Thundercat, Tisia, Vamos, Whatever
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 PZL.44 "Wicher"
057C78A8-B976-8A9A-8E52-625EF2538E06.jfif

PZL.44 "Wicher" - W 1935r. Ministerstwo Komunikacji złożyło zamówienie na nowoczesny samolot pasażerski, który mógłby zastąpić używane w owym czasie przez PLL LOT samoloty Douglas DC-2. W odpowiedzi Państwowe Zakłady Lotnicze przedstawiły projekt samolotu PZL.44 "Wicher" autorstwa inż. Wsiewołoda Jakimiuka. Warto zauważyć, że prace prowadzone nad "Wichrem" opóźniły o około rok powstanie myśliwca PZL.50 "Jastrząb".

Prototyp "Wichra" został oblatany 12 III 1938r. przez Bogusława Orlińskiego. Samolot miał nowoczesną konstrukcję, a osiągami znacznie przewyższał używane dotychczas samoloty Douglas DC-2. Niestety, w połowie 1938r. PLL LOT zakupiły amerykańskie samoloty Lockheed L-14H, o lepszych niż PZL.44 osiągach i tańsze od niego. W 1939r. anulowano zamówienie na serię 10 "Wichrów" (tak niewielka ilość zamówionych samolotów była m.in. przyczyną ich wysokiej ceny).

W 1939r. rozważano możliwość przeróbki "Wichra" na samolot rozpoznawczo-bombowy dalekiego zasięgu. Ostatecznie z tego pomysłu zrezygnowano i wersja bombowa oznaczona PZL.44B pozostała jedynie w fazie wstępnych prac projektowych.

Po wybuchu II wojny światowej prototyp "Wichra" ewakuowano 4 IX z Grójca do Lwowa, gdzie pozostawiono go z powodu awarii instalacji hydraulicznej podwozia. Samolot został przejęty przez wojska radzieckie i po naprawie przetransportowany do Moskwy.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwójne usterzenie kierunku. Ciekawostką było zastosowanie  po raz pierwszy w Polsce zgrzewania blach duralowych zamiast nitowania. Kabina mieściła 14 pasażerów oraz 2 osoby załogi. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Wright "Cyclone" GR-1820 G2 o mocy 736 kW (1000 KM). Śmigła trójłopatowe, metalowe.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

23,80 m

Długość

18,45 m

Wysokość

4,80 m

Powierzchnia nośna

75 m2

Masa własna

5990 kg

Masa całkowita

9500 kg

Prędkość maksymalna

374 km/h

Pułap

6000 m

Zasięg

1800 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec

 

     ,,  Zapaliło się zielone światło , można skakać , stanąłem u wrót i spojrzałem w dół . Gdzieś tam w dole było widać ogniska rozpalone na polanie , mój cel . Z ogromną determinacją pochyliłem się i runąłem w ciemność , wiatr zatykał oddech , dopiero kilometr nad ziemią otworzyłem spadochron . Pomimo starań zwiało mnie z 50 metrów na południe od znacznika  lecz ostatecznie trafiłem w polanę , unikając drzew . Wraz z oczekującą grupą partyzantów szybko ukryłem czaszę do skrzyni a ją z kolei udało się wcisnąć pod wykrotem , mocno zasypując ziemią . Mogliśmy się oddalić i kontynuować zadanie , rozkaz to rozkaz , taki nas los . ''

 
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 47x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy