Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Al. Wojska Polskiego - "dawna krańcówka tramwajowa". - OP9CKH
Aleja Wojska Polskiego - " dawna krańcówka"
Owner: alex22
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 25-04-2021
Date created: 25-04-2021
Date published: 21-11-2021
Last modification: 21-11-2021
31x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
32 visitors
17 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Take something to write  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

OPIS MIEJSCA:

Odcinek torów, do istniejącego toru kolarskiego oddano do użytku dopiero w lipcu 1927 roku, kiedy w tym samym miesiącu oddano trasę przez most na Regalicy, gdzie wybudowano podobna końcówkę dla linii 1 (przy lotnisku).
W związku z tym, trasa linii 1 w przedwojennym Szczecinie stała się najdłuższą, bo liczącą od krańcówki do krańcówki 11,5 kilometra.
Tramwaje nie jeździły na Głębokie, wtedy kończyły bieg przy torze kolarskim. Obecna bocznica prowadząca od zajezdni Pogodno w stronę toru kolarskiego była fragmentem dwutorowej trasy linii 1, która kończyła się trzy torową mijanką.

Po przyjeździe składu wozów tramwajowych na końcówkę trasy, wagon silnikowy objeżdżał przyczepę sąsiednim torem i ustawiał się na czele (ówczesne tramwaje miały drzwi po obu bokach wozu, były wozami dwukierunkowymi). Końcówka nie była pętlą. Było to typowe dla ówczesnych czasów rozwiązanie, funkcjonujące jeszcze przez jakiś czas po wojnie. 

Konieczność manewrów nie była głównym powodem rozbudowania końcówki "jedynki" przy torze kolarskim. Przed II wojną takie same manewry wykonywano na każdej innej końcówce, z wyjątkiem tej przy dworcu Niebuszewo (tam była pętla uliczna). Ale było trzeba przemanewrować doczepę. Stąd wagon motorowy objeżdżał wagon doczepny korzystając z zwrotnic (tak jak przed Dworcem Głównym - PKP wtedy). Normalnie wystarczały dwa tory i trzy rozjazdy. Rozbudowano ją, by powiększyć jej przepustowość - by mogły jednocześnie manewrować dwa składy. Podobnie rozbudowana była przeciwległa końcówka "jedynki", przy lotnisku w Dąbiu. Przydawała się szczególnie wtedy, gdy na torze kolarskim odbywały się imprezy sportowe, albo pokazy lotnicze w Dąbiu, kiedy uruchamiano dodatkowe składy i potrzebne było zwiększenie częstotliwości kursów lub ich zróżnicowanie. Końcówka przed dworcem głównym też była powiększona o jeden tor, ale tam kończyły bieg dwie linie (4 i 6).

Kiedy budowano linie tramwajową na początku XX wieku wzdłuż Wojska Polskiego tramwaje nie jeździły środkiem jak obecnie, a obok dzisiejszej jezdni od Głębokiego w stronę centrum miasta. W tej chwili na byłym torowisku jest pas zieleni i parking przy byłej fabryce "Polmo" i kilku budynkach mieszkalnych, a czym dalej do centrum to tory były w jezdni.

 

Linia tramwajowa została przedłużona od toru kolarskiego do Głębokiego dopiero w lipcu 1955 roku, a dopiero w końcu lipca 1979 roku rozpoczęto przebudowę torów tramwajowych na odcinku od ulicy Curie-Skłodowskiej do toru kolarskiego,  wtedy też przeniesiono tory między jezdnie. W trakcie omawianej przebudowy starym torowiskiem prowadzono normalny ruch tramwajów nie pogarszając komunikacji.
Część dawnych torów biegnących między jezdnią a budynkami zlikwidowano. Pozostawiono jednak mały odcinek dwutorowy, po którym tramwaje wyjeżdżają z zajezdni na swoje trasy. Pozostawiono również pojedynczy tor biegnący w kierunku toru kolarskiego, tworząc w ten sposób naturalną bocznicę na potrzeby zajezdni.

OPIS SKRZYNKI:
Pojemnika szukaj nisko, przy płocie. Współrzędne +/- 5m.





 



Rules of reactivation Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Resztki krańcówki istniejące do 2018r.
Schemat torowiska.
Tramwaj z drzwiami po obu stronach.
Log entries: Found 31x Not found 0x Note 0x All entries