Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Grzybek na Bramie Portowej. - OP9CET
Przypałowe kesze w centrum Szczecina 10.
Właściciel: alex22
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 18-04-2021
Data utworzenia: 18-04-2021
Data opublikowania: 21-04-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 06-06-2023
17x znaleziona
3x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 3 obserwatorów
61 odwiedzających
10 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: jacek0707, marwon, PiotrBor, szysek, wojtczak(i)
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Zalecane szukanie nocą  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

OPIS MIEJSCA:

Po za Kogucikami drugim legendarnym miejscem był Grzybek przy Bramie Portowej istniał prawie pół wieku.

W latach 60. XX w. U wylotu al. Niepodległości, blisko Bramy Portowej, posadowiona była na wysokim, stalowym palu niewielka budka nazywana przez tramwajarzy kurzą stopką. Siedzący w niej dyspozytor mał widok na całe skrzyżowanie przed Bramą Portową. Z tego miejsca dyspozytor sterował na Bramie Portowej tramwajowymi zwrotnicami. Ruch tramwajów, szczególnie na Bramie Portowej, był bardzo duży. A motorniczowie nie mieli jeszcze możliwości zmiany zwrotnic bez wysiadania z tramwaju. Żeby ruch był płynny, ktoś musiał to robić za nich. Grzybek powstał po to by zastąpić "kurzą stopkę" w miejscu w którym przeprowadzono nowe tory tramwajowe.

Pod koniec stycznia 1969 roku w Miejskim Zarządzie Dróg i Mostów powstała koncepcja projektu tzw. "nastawni". W pracach brali udział: Wydział Ruchu szczecińskiego MPK, Komendy Miejskiej MO, "Miastoprojekt" Szczecin, "Transprojekt" i Miejski Zarząd Dróg i Mostów. Ustalono, że w pomieszczeniach nowo wybudowanego obiektu znajdować się będą pomieszczenia dla: w górnej części "Grzybka" dla dwóch dyspozytorów MPK oraz milicjanta, a w dolnej części kiosk "Ruchu", kwiaciarnia, 3 kasy biletowe, pomieszczenia dla pracowników MPK i dyżurnego elektryka, dwa pomieszczenia na telefony do użytku publicznego i WC.

W Grzybku funkcjonowała też centrala ruchu. Stąd utrzymywano kontakt przez radiotelefony z tramwajami i autobusami. W latach 80. znaczenie budowli zmalało. Centrala ruchu przeniesiona została do budynku przy ul. Mariackiej. W grzybku pozostał dyspozytor, który czuwał nad płynnością ruchu. Nie sterował już zwrotnicami. Taką możliwość mieli już prowadzący tramwaje. Wystarczyło, że nacisnęli w kabinie odpowiedni guzik. Na początku lat 90. grzybek przestał być użytkowany. Wciąż działały jednak kasy biletowe w małym sąsiednim budynku.Grzybek stał na Bramie Portowej do 2007 roku.

Obecnie w tym miejscu powstał biurowiec liczący sześć kondygnacji naziemnych i jedną podziemną (22 miejsca parkingowe). Na parterze jest restauracja, na pozostałych poziomach - przestrzeń biurowa. Powierzchnia usługowa - 580 m kw., a biurowa - 4 tys. m kw. Wejście - od strony ul. Wyszyńskiego.

 

OPIS SKRZYNKI:

Mały pojemnik przyczepiony magnesem w bardzo ruchliwym miejscu. Nie widoczny, trzeba macać i dokładnie odłożyć na miejsce.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Budowa Grzybka
Przebudowa skrzyzowania.
Grzybek w budowie.