Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[K-SM] Brama Berlińska - OP9C6N
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Puzzle
Size: Very large
Status: Ready for Search
Date hidden: 08-04-2021
Date created: 08-04-2021
Date published: 24-04-2021
Last modification: 06-03-2023
116x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
166 visitors
74 x rated
Rated as: Excellent
54 x recommended
This cache is recommended by: Andre0373, Badzia Gadzia - (BG), Bar i Lepsza Połówka, Blondi, borek99, Burzyki, Cezex, Ciachol, crazy_baby, elmodemonico, freney, galowianie, GFS, HazelEyes, Hr. Jan Usz, hratli , jotka, k.mil, kafii, Karougeka, Kika, kurier, mangus i 27@, Maniek, marass1111, marwon, MatZG91, MI 888, Miki., misiek_siersciuch (m_si), misiowa, moku.stg, Molly1 (iwmali), Nannette, nieska, night_time, noorbi, ofen95, r00t7, Remol19, RoDaJJ, rogatek, ronja, Serengeti, Stasio, szabla, Szpaczka, Tisia, unieski, Whatever, wojtczak(i), xaksonx, Zyfika, żuczek
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Accessible for disabled  One-minute cache  Take something to write  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Brama Berlińska powstała w równolegle z budową pierwszych obwarowań twierdzy. Pierwotne założenie było znacznie mniejsze i mniej monumentalne. Przez długi czas była jedną z dwóch bram  w wałach, w XVII wieku został przebudowana do okazalszej formy. Na przejazdem umieszczono budynek mieszkalny dla personelu. To w nim spędził swoją ostatnią noc Hans Hermann von Katte. W tej formie brama dotrwała do XIX wieku.

W swej formie brama była wąska i nie nadawała się do obsługi bardziej natężonego ruchu. Przestarzała forma czyniła ją nieodporną również na ewentualny ostrzał artylerii. W 1878 roku przebudowano ją wg nowoczesnych standardów. W miejsce jednego przejazdu wbudowano dwa, znacznie szersze. Dla zamykania bramy wyposażono ją w nowoczesne wrota z kraty fortecznej. Obok prześwitów pojawiła się nowoczesna, skazamatowana wartownia. Z biegiem czasu pomieszczenie to uzyskało dodatkową bardzo ważną funkcję – fortecznej centrali telefonicznej.

W 1903 roku przez bramę przeprowadzono linię tramwajową. Z racji szerokości i dogodnego ukształtowania pod sklepieniami zlokalizowano tramwajową mijankę. Od strony fosy umieszczono na zwieńczeniu bramy czarnego orła pruskiego wykonanego z metalu, wcześniej zdobiącego wyburzoną Bramę Sarbinowską. Z racji malowniczości oraz eksponowanej lokalizacji Brama Berlińska stała się częstym tematem pocztówek.

W 1945 roku brama została wykorzystana w czasie walk. Jeden z przejazdów został zablokowany barykadą. Pomieszczenia wartowni zostały użyte najprawdopodobniej w roli biernego schronu. By zmusić do milczenia barykadę w przejeździe zrzucono na bramę bombą lotniczą lub trafiono ją ciężkim pociskiem. Powstała w efekcie potężna wyrwa w stropie, a na dole zaległy zwały gruzu. Po zakończeniu walk obiekt prowizorycznie wyremontowano jesienią 1945 roku. Jedynym powodem była konieczność poprowadzenia u góry chodnika prowadzącego do cmentarza wojennego Armii Czerwonej na Bastionie Król.

Na wpół zrujnowany obiekt dotrwał do lat 90-tych. Wówczas rozpoczęto prace nad stopniowym przywracaniem go do użytku. W 2006 roku, dzięki pozyskanym środkom unijnym, bramę wyremontowano. Od 2009 roku pomieszczenia dawnej wartowni pełnią rolę punktu informacyjnego oraz przestrzeni ekspozycyjnej Muzeum Twierdzy Kostrzyn.

 


Uwaga!

Każda skrzynka jest założona zgodnie z zasadami bezpieczeństwa Muzeum Twierdzy Kostrzyn. Zabrania się w trakcie poszukiwań wchodzenia na ruiny i gruzowiska. Niezabezpieczone pozostałości budynków oraz ewentualne niewybuchy stwarzają realne zagrożenie dla życia i zdrowia. Skrzynki są umiejscowione w bezpiecznych lokalizacjach, możliwe do podjęcia bez narażania się na niebezpieczeństwo.

 

Das Berliner Tor wurde im Verlauf der ersten Befestigungsanlagen errichtet. Ursprünglich war es eines der beiden Tore in den Festungsmauern, und es war viel kleiner und relativ unbedeutend. Im 17. Jahrhundert wurde es etwas repräsentativer umgebaut. Auf dem Tor befand sich ein geräumiges Torhaus, das dem Stadtkommandanten gehörte. Hier verbrachte Hans Hermann von Katte am 5./6. November 1730 die Nacht vor seiner Hinrichtung. Das Tor blieb in dieser Form bis ins 19. Jahrhundert erhalten.

 

In der überkommenen  Form war das Tor viel zu klein  und nicht mehr für den wachsenden  Verkehr geeignet. Seine veraltete Form machte es anfällig für mögliches Artilleriefeuer. 1878 wurde es nach modernen Maßstäben umgebaut. Anstelle eines Durchgangs wurden zwei viel breitere gebaut. Um das Tor zu schließen, wurde es mit  modernen Flügeln aus einem Festungsgitter ausgestattet. Neben dem Durchgang entstand ein modernes  Wachhaus in Kasematten-Form. Im Laufe der Zeit erhielten diese für die Öffentlichkeit nicht zugänglichen Räume eine zusätzliche, sehr wichtige Funktion: hier wurde die Telefon-Zentrale der Festung installiert !

 

1903 hat man eine Straßenbahnlinie durch das Tor geführt. Aufgrund der Breite und der günstigen Form befand sich unter den Gewölben eine Ausweichstelle der eingleisigen Straßenbahn. Zur  Seite des Wassergrabens wurde ein schwarzer preußischer Adler aus Metall, der zuvor das 1929 abgebrochene  Zorndorfer Tor geschmückt hatte, oben auf dem Tor platziert. Aufgrund seiner malerischen Lage wurde das Berliner Tor ein sehr beliebtes Postkarten-Motiv.

 

 1945 wurde das Tor in die Kämpfe einbezogen. Eine der Passagen war durch eine Barrikade blockiert. Die Wachhausräume wurden höchstwahrscheinlich als passiver Unterschlupf genutzt. Um sie zu bekämpfen, wurde eine Fliegerbombe auf das Tor geworfen, die den linken Zugang blockierte. Nach dem Ende der Kämpfe wurde das Gebäude im Herbst 1945 notdürftig instandgesetzt - der einzige Grund war, einen Fußweg zum Soldatenfriedhof der Roten Armee auf der Bastion König anzulegen.

Das halb zerstörte Gebäude blieb bis in die 90er Jahre erhalten. Zu dieser Zeit begannen die Arbeiten an der schrittweisen Wiederherstellung. Im Jahr 2006 wurde das Tor dank der erhaltenen EU-Mittel renoviert. Seit 2009 werden die Räumlichkeiten des ehemaligen Wachhauses als Informationspunkt und Ausstellungsraum des Festungsmuseums Küstrin genutzt.

 

Achtung!

Jeder Geocache-Behälter wurde gemäß den Sicherheitsregeln des Festungsmuseums Kostrzyn versteckt. Es ist verboten, die Ruinen und Trümmer während der Suche zu betreten. Ungesicherte Überreste von Gebäuden und ev. ungeborgene Blindgänger stellen eine echte Bedrohung für Leben und Gesundheit dar. Die Caches sind sicher platziert, man kann sie ohne Risiko aufheben.

Pictures
Brama Berlińska
stara Brama od strony ulicy Berlińskiej
stara Brama
Z tramwajem elektrycznym
1945 rok - po walkach
Krzyżówka Geo, grafika