Żuławy były pokryte siecią kolei wąskotorowych. Najszybciej powstały po prawej stronie Wisły. Jednak już w 1905 roku otwarto kolej wąskotorową z Gdańska przez Przejazdowo (odgałęzienie obwodnicy przez Giemlice do Koszwał), Bogatkę, Koszwały, Cedry Małe, Przegalinę, Świbno (przeprawa promowa) i dalej przez Stegnę do Nowego Dworu Gdańskiego. Jednocześnie lewobrzeżny odcinek funkcjonował najkrócej - do 31 grudnia 1973. W ciągu następnego roku kolej została rozebrana.
Na pierwszym odcinku trasy umieściliśmy 10 keszy (11 to Przejazdowo), jeżeli chcecie poznać całą trasę wąskotorówki to zachęcam do startu z dworca Gdańsk Wąskotorowy od numeru =1=. Naszej wyprawie będzie towarzyszył parowóz nr 14 zbudowany w fabryce Henschla w 1903 roku. Nie wiemy do kiedy pracował na gdańskiej wąskotorówce, ale w spisie powojennym z 1946 roku już go nie znajdziemy. Parowóz mamy uwieczniony na pocztówce, gdy stoi na stacji Gdańsk Wąsktorowy.
Pociąg ciągle jedzie wzdłuż kanału. A my na naszej drodze napotykamy nasyp przecinający nam drogę i przespust na kanale. W czasach wąskotorówki jeszcze go nie było. Powstał później - jako bocznica do podstacji znajdującej się po prawej stronie. Za chwilę wejdziemy na drogę rowerową, więc uważajcie na siebie!
Siersciuchowy kret #911
- Całkowity dystans: 2173 km