Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
KKW Werch Radulin - OP99PJ
Knyszyńska Kolej Wąskotorowa
Właściciel: wzorowy
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 25-10-2020
Data utworzenia: 25-10-2020
Data opublikowania: 25-10-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 06-11-2020
6x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 0 obserwatorów
39 odwiedzających
5 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
24713CEF-6012-103B-BEE1-539721170054.jpg
Pierwsze wąskotorowe szlaki w Puszczy Knyszyńskiej powstały podczas okupacji niemieckiej podczas I wojny światowej. W latach 1916-1918 Niemcy wybudowali w Czarnej Białostockiej zespół tartaków i zaplecze techniczne kolei wąskotorowej. Powstały też pierwsze odcinki torowisk, które rozchodziły się na północ, wschód i południowy-zachód.
Po I wojnie światowej kolejkę eksploatowała i rozbudowywała już polska administracja. Powstawały nowe odcinki torów. W okresie największego rozkwitu - w latach 50. i 60. XX wieku - w Puszczy Knyszyńskiej funkcjonowało około 160 kilometrów wąskotorowych tras, które przemierzały pociągi zestawione z wielu platform ciągniętych przez parowozy.
W latach 70. XX wieku kolejne odcinki torów były zamykane, następnie likwidowane. Udział kolejki w transporcie drewna systematycznie malał.
Na początku lat 90. XX wieku stało się jasne, że kolejkę czeka całkowita likwidacja. Jej jedyną szansą na ratunek było przemianowanie jej na kolej turystyczną. Niestety, nie było zainteresowanych prowadzeniem takiej działalności. W październiku 1992 roku z inicjatywy miłośników kolei wpisano do rejestru zabytków najbardziej atrakcyjny, z punktu widzenia potencjalnych turystów, odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej Góry. W 1993 roku ruch na kolejce całkowicie zamarł, a wszystkie odcinki, oprócz wpisanego do rejestru, zostały rozebrane. Nic po nich nie zostało...
W roku 2005 kolejką zajęła się Fundacja na Rzecz Kolei Leśnych. Kolejka odżyła, choć nie na długo. Obecnie po szlaku nie kursuje ani jeden pociąg.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Wpisy do logu: znaleziona 6x nieznaleziona 0x komentarz 1x Wszystkie wpisy