Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[WK] Nastawnia kolejowa przy Magistrali Węglowej - OP98U0
Linia kolejowa ze Śląska do portu w Gdyni
Właściciel: telefonalarmowy
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mikro
Status: Tymczasowo niedostępna
Czas: 0:10 h    Długość trasy: b.d.
Data ukrycia: 30-08-2020
Data utworzenia: 30-08-2020
Data opublikowania: 26-09-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 02-02-2024
28x znaleziona
4x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 1 obserwatorów
84 odwiedzających
21 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
13 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: areckis, Badzia Gadzia - (BG), bamba, Kika, LadyMoon, Maciex, Miki., Mycha, Qbacki, Serengeti, sierota, triPPer, TSW
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

[WK] Nastawnia kolejowa przy Magistrali Węglowej

Historia:

Wraz ze wzrostem znaczenia portu w Gdyni i ilości eksportu węgla ze Śląska przez Gdynię nastąpiła konieczność budowy kolejnej tzw. Magistrali Węglowej ze Śląska do jedynego polskiego portu przeładunkowego. Pierwsza linia działała do listopada 1930 roku. W latach 1927-30 w rejonie Wielkiego Kacka budowano już nowe torowisko, a stara linia Gdynia-Kokoszki została rozebrana. Teren wokół Kacka był bardzo podmokły, gliniasty oraz pagórkowaty, co powodowało trudności techniczne przy budowie linii kolejowej. Musiano zbudować wiele przepustów, wiaduktów i mostów. Na samej trasie z Osowej do Kacka postawiono 9 mostów i 5 wiaduktów. Nowa trasa miała zniwelować spadki terenu między Kackiem, a Osową. Od teraz pociągi z Gdyni na Śląsk jechały o 60 godzin krócej, a eksport węgla okazał się tańszy od przewozu przez Gdańsk nawet o 30-40% (po oddaniu innych odcinków magistrali w różnych częściach Polski, których łączna długość wyniosła 552 km i skróciła drogę pociągu o 142 km). Na trasie Osowa - Wielki Kack – Gdyni linia była dwutorowa, co zwiększyło jej przepustowość. Pierwszy pociąg nową linią przejechał 9 listopada 1930 roku. Ostateczne oddanie do użytku nowej magistrali odbyło się w marcu 1933 roku, w tym okresie śmiało można powiedzieć, że ten odcinek kolei był najnowocześniejszym w Europie. Te wszystkie inwestycje i położenie miejscowości pomiędzy Gdynią, a Wolnym Miastem Gdańsk spowodowało szybki rozwój wsi i wzrost liczby mieszkańców. Z powodu braku miejsca w Gdyni, do Wielkiego Kacka przeniesiono też Odział III Zarządu Budowy Kolei Państwowych, który miał za zadanie nadzorować prace w terenie. Budynki administracji służyły do 1935 roku, a od tego czasu do dzisiaj są wykorzystywane jako mieszkania, głównie dla kolejarzy. Posiadały one wysoki standard, były funkcjonalne, wysokie i jasne. Miały łazienkę z piecem wyłożoną wysokogatunkowymi kaflami, strych, pralnie, schody z metalową, zdobioną balustradą i duże piwnice, które w czasie wojny służyły jako schrony dla okolicznych mieszkańców. W kuchni było miejsce na jadalnie i spiżarnię. Na podwórku znajdowały się pomieszczenia gospodarcze z dużym ogrodem. W czasie wojny magistralą przewożono m.in. rudę żelaza sprzedawaną III Rzeszy przez neutralną Szwecję oraz mazut do bazy Kriegsmarine w Gdyni. Obecnie linia jest nadal używana i jeżdżą tędy pociągi dalekobieżne, ale również PKM do Gdańska Wrzeszcza przez gdański port lotniczy oraz do Kościerzyny i Kartuz.

W raz budową Magistrali Węglowej, obok stacji w 1929 roku stanęła nastawnia wolnostojąca o oznaczeniu GWK1. Z uwagi na to że oddzielona jest od torowiska dosyć głębokim rowem wejście na nią jest po specjalnej kładce, a sam budynek charakteryzuje się wyjątkowym balkonem (który obecnie stanowi zabytek). Ciekawostką jest fakt, że tuż przy niej tor odgałęzia się tworząc “tor łapankowy”. Tor ten nazywany również torem Koepkego tworzony był na liniach o dużych pochyłościach aby w razie odczepienia się któregoś z wagonów moc go bezpiecznie dla stacji skierować na tor łapankowy. Podobny tor znajduje się również przy wyjeździe w kierunku Gdyni.

Skrzynka:

Mikro pojemnik ukryty w maskowaniu wielkości duża. Nie uszkodź kesza! Odkładaj na dno, dobrze maskuj większy pojemnik i upewnij się, że nikt Cię nie widzi!

Dodatkowe waypointy
Etap Symbol Typ Współrzędne Opis
Interesujące miejsce --- Nastawnia kolejowa z 1929 roku
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Budowa Magistrali Węglowej w 1930 roku. Po prawej stoi budynek tormistrza
Osuwisko na bagnie pod Wielkim Kackiem 15 maja 1930 roku
Budowa Magistrali Węglowej
Budowa Magistrali Węglowej
Budynek nastawni przed remontem
Spojler