Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Wisła Most [GKS1] - OP97XE
Cykl keszy "Gdański Kolejowy Szlak". Stacja 1. Wisła Most.
Właściciel: PLASER
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 31-05-2020
Data utworzenia: 04-07-2020
Data opublikowania: 04-07-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 04-11-2021
13x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 3 obserwatorów
38 odwiedzających
11 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
3 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Badzia Gadzia - (BG), Kika, Qbacki
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Adnotacje Centrum Obsługi Geocachera OC PL

Data: 04-07-2020 18:53, dodane przez kurier:Weryfikacja via messenger

Opis PL

Cykl keszy "Gdański Kolejowy Szlak" Stacja 1. Wisła Most.

UWAGA! Nie chodzimy po mostach! Nie ma potrzeby wchodzenia na tory! BRAK DOJŚCIA OD PRZERÓBKI!


stary most kolejowy

Znajdujemy się w dzielnicy Rudniki. Po drugiej stronie jest już Przeróbka. Pierwsze połączenie mostem Przeróbka uzyskała w 1905 roku. I był to most kolejowy widoczny na zdjęciu powyżej. Most drogowy powstał dopiero w 1912 roku. W 2001 roku, tuż obok mostu kolejowego oddany do użytku został most wantowy. W 2016 roku otwarto nowy, dwutorowy most kolejowy.

Na zdjęciu. Spawanie nowego mostu. Na starym moście ciężka elektryczna lokomotywa towarowa ET42 produkcji radzieckiej. Polska w 1978 roku zakupiła 50 takich lokomotyw. Można je jeszcze spotkać na szlakach kolejowych.
stary most

Po oddaniu do użytku nowego mostu kolejowego stary został rozebrany i pocięty. Pomimo apeli mieszkańców by zachowac go dla potrzeb pieszych, gdyż obecnie oba mosty są niedostępne dla pieszych i rowerzystów.

nowy most

Most na Wiśle został zbudowany w 1905 roku jako część "Holmbahnu", czyli kolei na Holm (dzisiejsza Wyspa Ostrów). Początkowo do mostu pociągi dojeżdżały z Oruni ze zmianą kierunku na stacji Strohdeich znajdującą się za złomowcem który widać dobrze z punktu. Dzisiaj prowadzi do niego bocznica, której nasyp dobrze widzimy. W 1912 roku oddano do użytku łącznicę Piaski - Wisła Most i dojazd był już bezpośredni. Na Przeróbce wybudowano zakłady naprawcze taboru kolejowego oraz stacje kolejowe Kaiserhafen (dzisiaj Kanał Kaszubski) oraz Troyl (dzisiaj Gdańsk Port Północny).

Most był obrotowy, aby umożliwić większym statkom przepływanie Martwą Wisłą. Środkowe przęsło obracało się o 90 stopni. Na moście znajdowały się dwie budki dla obsługi oraz zabezpieczenia, a po dwóch stronach mostu były nastawnie kolejowe. Po II Wojnie Światowej most był otwierany tylko testowo. Ostatni raz w latach 70tych. Funkcjonowała też tylko jedna nastawnia (Wisła Most), która obsługiwała bocznicę Grobla oraz zwężenie linii dwutorowej od strony Olszynki (drugi tor zbudowano na początku lat 80tych) i rozgałęzienie do Kanału Kaszubskiego i Portu Północnego.
Na zdjęciu pulpit kostkowy dyżurnego ruchu.

pulpit kostkowy


Zachowaj ostrożność przy podejmowaniu kesza, w okolicy sporo wędkarzy. Wieczorem mosty są ładnie oświetlone, jednak pamiętaj, że to jest miejsce odludne. Nie niepokój okolicznych mieszkańców i nie rozdepcz im przypadkowo domu!  Klipsiak 0,3l.

 

skrzynka dwusystemowa OC/GC

 

 

 

 

 

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Parking --- Koniec drogi płytowej. Wjazd tylko dla samochodów osobowych!
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.