Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Wisła Most [GKS1] - OP97XE
Cykl keszy "Gdański Kolejowy Szlak". Stacja 1. Wisła Most.
Eigenaar: PLASER
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > pomorskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 31-05-2020
Gemaakt op: 04-07-2020
Gepubliceerd op: 04-07-2020
Laatste verandering: 04-11-2021
13x Gevonden
1x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 3 Volgers
38 x Bekeken
11 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
3 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Badzia Gadzia - (BG), Kika, Qbacki
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Nature  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Opmerking van OC Team

Data: 04-07-2020 18:53, dodane przez kurier:Weryfikacja via messenger

Beschrijving PL

Cykl keszy "Gdański Kolejowy Szlak" Stacja 1. Wisła Most.

UWAGA! Nie chodzimy po mostach! Nie ma potrzeby wchodzenia na tory! BRAK DOJŚCIA OD PRZERÓBKI!


stary most kolejowy

Znajdujemy się w dzielnicy Rudniki. Po drugiej stronie jest już Przeróbka. Pierwsze połączenie mostem Przeróbka uzyskała w 1905 roku. I był to most kolejowy widoczny na zdjęciu powyżej. Most drogowy powstał dopiero w 1912 roku. W 2001 roku, tuż obok mostu kolejowego oddany do użytku został most wantowy. W 2016 roku otwarto nowy, dwutorowy most kolejowy.

Na zdjęciu. Spawanie nowego mostu. Na starym moście ciężka elektryczna lokomotywa towarowa ET42 produkcji radzieckiej. Polska w 1978 roku zakupiła 50 takich lokomotyw. Można je jeszcze spotkać na szlakach kolejowych.
stary most

Po oddaniu do użytku nowego mostu kolejowego stary został rozebrany i pocięty. Pomimo apeli mieszkańców by zachowac go dla potrzeb pieszych, gdyż obecnie oba mosty są niedostępne dla pieszych i rowerzystów.

nowy most

Most na Wiśle został zbudowany w 1905 roku jako część "Holmbahnu", czyli kolei na Holm (dzisiejsza Wyspa Ostrów). Początkowo do mostu pociągi dojeżdżały z Oruni ze zmianą kierunku na stacji Strohdeich znajdującą się za złomowcem który widać dobrze z punktu. Dzisiaj prowadzi do niego bocznica, której nasyp dobrze widzimy. W 1912 roku oddano do użytku łącznicę Piaski - Wisła Most i dojazd był już bezpośredni. Na Przeróbce wybudowano zakłady naprawcze taboru kolejowego oraz stacje kolejowe Kaiserhafen (dzisiaj Kanał Kaszubski) oraz Troyl (dzisiaj Gdańsk Port Północny).

Most był obrotowy, aby umożliwić większym statkom przepływanie Martwą Wisłą. Środkowe przęsło obracało się o 90 stopni. Na moście znajdowały się dwie budki dla obsługi oraz zabezpieczenia, a po dwóch stronach mostu były nastawnie kolejowe. Po II Wojnie Światowej most był otwierany tylko testowo. Ostatni raz w latach 70tych. Funkcjonowała też tylko jedna nastawnia (Wisła Most), która obsługiwała bocznicę Grobla oraz zwężenie linii dwutorowej od strony Olszynki (drugi tor zbudowano na początku lat 80tych) i rozgałęzienie do Kanału Kaszubskiego i Portu Północnego.
Na zdjęciu pulpit kostkowy dyżurnego ruchu.

pulpit kostkowy


Zachowaj ostrożność przy podejmowaniu kesza, w okolicy sporo wędkarzy. Wieczorem mosty są ładnie oświetlone, jednak pamiętaj, że to jest miejsce odludne. Nie niepokój okolicznych mieszkańców i nie rozdepcz im przypadkowo domu!  Klipsiak 0,3l.

 

skrzynka dwusystemowa OC/GC

 

 

 

 

 

Extra waypoints
Symbool Soort Coördinaten Beschrijving
Parkeerplaats --- Koniec drogi płytowej. Wjazd tylko dla samochodów osobowych!
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien