Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
16.05.2008r. godz. 5:13 - OP97JY
Właściciel: jozkam
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Quiz
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:15 h    Długość trasy: b.d.
Data ukrycia: 20-06-2020
Data utworzenia: 20-06-2020
Data opublikowania: 30-06-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 01-05-2023
12x znaleziona
3x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
67 odwiedzających
7 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna w określonych godzinach lub płatna  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

16 maja 2008 – kilka minut po godzinie 5 rano, zaczyna się świt, ciemno, mgła zapowiadająca upalny piątek. Ciężarówka wyładowana nawozami sztucznymi mija Słupsk. Równocześnie z Słupska wyjeżdża posp. SŁOWINIEC do Poznania. Pociąg dopiero zaczyna swą długą trasę, więc na pokładzie ma tylko 29 osób. Drogi tych dwóch składów przetną się w Sycewicach o 5.13.

Pociąg minął Reblinko i zbliżał się do stacji Sycewice z prędkością 120km/h. W tym czasie kierowca TIR-a nie przestrzegając znaków wjechał rozpędzony do Sycewic. Przejechał wieś z prędkością 80-90km/h i wyjeżdżając już z zabudowań zobaczył we mgle światła stojących samochodów. Rozpoczął manewr wyprzedzania – do dziś nie wiadomo, czy był to manewr mający uchronić stojące przed zaporami osobówki, czy też po prostu chciał je wyprzedzić i jechać dalej. We mgle nie wiedział, ze jedzie prosto na zamknięty przejazd...

Ciężarówka ominęła czekające przed rogatkami samochody, staranowała szlaban i uderzyła w trzeci wagon pociągu relacji Słupsk – Poznań, jadący przez przejazd z prędkością sto kilometrów na godzinę. Potworne uderzenie ciężarówki jadącej w chwili uderzenia z prędkością 80km/h było tak silne, że rozkołysało i wykoleiło ostatnie 4 wagony. Pociąg niejako wciągnął ciężarówkę i pociągnął z sobą kilkadziesiąt metrów. Naczepa dosłownie o centymetry minęła stojącą wówczas na przejeździe budkę dróżnika. Była dokładnie 5.13. Potworny huk , hałas i zgrzyt metalu trwał ok. minuty. Potem wokół zaległa cisza...

Widok z przejazdu w kierunku stacji

 

Pierwsi na miejscu byli mieszkańcy okolicznych domów - dziś już emerytowani kolejarze. Miejsce które znali wyglądało całkiem inaczej – pogięte szyny, skoszone słupy, leżące wagony. To był cud, że obyło się bez ofiar w ludziach. Małą liczba ofiar wynikała z tego, że skład dopiero rozpoczynał swój bieg, więcej ludzi dosiada do SŁOWIŃCA dopiero w Sławnie, Koszalinie, Białogardzie i Szczecinku, za Piłą ludzie stoją już na korytarzach... Na szczęście spośród 29 pasażerów, sokistów i kolejarzy jadących pociągiem tylko osiem osób odniosło obrażenia, z których najpoważniejszym było pęknięcie kości ręki. Brak ofiar to efekt bardzo mocnej konstrukcji wagonów kolejowych, których konstrukcja została nienaruszona mimo wykolejenia, koziołkowania, ścinania słupów. Katastrofa ta pokazała przewagę kolei nad transportem drogowym jeśli chodzi o bezpieczeństwo.

Widok z OP91DA

 

Na skutek wypadku wykoleiły się cztery wagony, została uszkodzona lokomotywa, torowisko, słupy trakcji, semafory (wówczas Sycewice były jeszcze stacją) i sieć trakcyjna. Szlak przez kilka dni był nieczynny – nieprzejezdny, katastrofa przyczyniła się też do tego, że po kilku latach zlikwidowano stację w Sycewicach degradując ją do roli przystanku osobowego (tym samym zmniejszając przepustowość tej jednotorowej linii).


Nigdy wcześniej ani później na tym przejeździe nie doszło do zderzenia pojazdu z pociągiem.

Teraz wszystko zależy także od Ciebie - zwolnij a w razie potrzeby zatrzymaj się przed przejazdem kolejowym.

Zamknięte czy otwarte - upewnij się!

Automatyka przejazdowa może nie zadziałać, człowiek może zasłabnąć!

Więcej zdjęć dostępnych jest pod linkiem.

 

==

Współrzędne startowe wskazują na przejazd. Z tego miejsca kieruj się ok. 42m na azymut 20°. 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.