Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Most przez Wisłę - prawy przyczółek - OP96EX
[w1920wW]#5 wojna 1920 we Włocławku
Właściciel: edithkal
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > kujawsko-pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:20 h    Długość trasy: 0.50 km
Data ukrycia: 05-05-2020
Data utworzenia: 07-05-2020
Data opublikowania: 14-08-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 01-03-2023
18x znaleziona
3x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 1 obserwatorów
65 odwiedzających
12 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
10 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Badzia Gadzia - (BG), bamba, GFS, hobbbysta, Hr. Jan Usz, izeq, Miki., oldmalarz, Pawelec134, Serengeti
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Skrzynka niebezpieczna  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Historia

Na początku sierpnia 1920 - po przegranej przez wojska polskie bitwie nad Narwią i Bugiem - głównym celem bolszewickiej ofensywy stało się rozbicie sił polskich na północnym Mazowszu, a następnie zdobycie przepraw i sforsowanie Wisły na linii od Włocławka do Dobrzynia i między Płockiem a Wyszogrodem, a w konsekwencji przejęcie kontroli nad rzeką i linią kolejową warszawsko-bydgoską, którymi płynęło zaopatrzenie dla Warszawy w broń, amunicję i żywność.

W ramach przygotowań do obrony przez stronę polską, we Włocławku zaprojektowano budowę dużego przedmościa, które miało być obsadzone załogą w sile co najmniej dywizji. Przedmoście kształtem przypominało łuk o promieniu około 5 km i długości około 18 km.
Na lewym brzegu Wisły zaprojektowano ufortyfikowanie wylotu mostu, który zgodnie z wytycznymi miał być przygotowany do spalenia lub wysadzenia.
Most został zaminowany, ale brakowało urządzenia do detonacji ładunku wybuchowego.

Most (po odbudowie - lata 30. XX w)Most (po odbudowie - lata 30. XX w)

Decydujący atak na przedmoście bolszewicy rozpoczęli 16 sierpnia o godz. 12:00. Na odcinku zachodnim prawym oddziały bolszewickie przełamały linie obrony słabszych liczebnie oraz słabo wyszkolonych i zaopatrzonych wojsk polskich i zaczęły kierować się na most na Wiśle. Nie powstrzymał ich także kontratak kompanii kolejowej pod dowództwem ppor. Michała Lubicz-Sawickiego (jedynie 78 żołnierzy). Bolszewicy zdołali również przełamać polskie pozycje na odcinku południowo-zachodnim (lewym), tuż przy brzegu Wisły (zobacz OP96L8 Mogiła obrońców 1920 i cmentarz ewangelicki z XVIII w.). W efekcie tych działań zmusili załogę zachodniej części przedmościa do bezładnego odwrotu i zagrozili mostowi na Wiśle.

Dowództwo wschodniego odcinka obrony zbyt późno zorientowało się w zaistniałej sytuacji przełamania linii obrony na odcinku zachodnim i dopiero ok. godz 13:00 zarządziło odwrót, by uniknąć okrążenia. W trakcie odwrotu polskie oddziały poniosły ciężkie straty. Tylko nielicznym żołnierzom udało się dotrzeć do mostu i uciec na lewy brzeg Wisły.
W efekcie krwawych walk, które trwały ok. półtorej godziny (12:00-13:30) przedmoście włocławskie oraz przyczółek mostu na prawym brzegu Wisły zostały zdobyte przez bolszewików.

Opracowanie np: Dziki Tomasz, Włocławek 1920 W obronie Wisły, wyd. Bellona 2018
Fotografie ze zbiorów Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku oraz własne.

Most po spaleniu i zawaleniu w sierpniu 1920. W tle widoczny zniszczony pałac biskupi.Most po spaleniu i zawaleniu w sierpniu 1920. W tle widoczny zniszczony pałac biskupi.

 

O miejscu

Waypoint parkingowy nr 1 wskazuje obecny koniec ul. Mostowej.

Historycznie ulica biegła dalej przez przyczółek starego mostu - zachował się częściowo stary nasyp, z elementami infrastruktury (kamienne schody), na którym opierała się konstrukcja przyczółka, przechodząca dalej łukiem w prawo w konstrukcję mostu. Pozostałości betonowych fundamentów podpór starego mostu można jeszcze odnaleźć w terenie, ale okolica została mocno "zdewastowana" przy budowie wału przeciwpowodziowego oraz ogrodzenia i infrastruktury portu zimowego.

Most - widoczny układ przyczółka (1937 - widoczna budowa mostu stalowego)Most - widoczny układ przyczółka (1937 - widoczna budowa mostu stalowego)

Idąc ścieżką po nasypie dojdziesz do wyraźnie zaznaczonego w terenie jego końca - miejsca, gdzie zaczynala się konstrukcja mostu. Odbij lekko w lewo i przy rogu ogrodzenia przejdź na wał. Możesz iść w prawo "na dziko" lub przejść pod mostem stalowym i zejść z wału po schodach po drugiej jego stronie.

Waypoint parkingowy nr 2 wskazuje miejsce do parkowania na ul. Cysterskiej u wylotu ul. Zjazdowej. Dojście z tego miejsca ścieżką wzdłuż ogrodzenia studni i nasypu mostu do schodów na wale jest krótsze, szybsze, ale mniej ciekawe.

Stojąc na kordach masz przed sobą wystające z wody pozostałości filarów mostu. Dokładnie na wprost na drugim brzegu widać wylot ulicy Gdańskiej, gdzie mieścił się lewy przyczółek mostu (zobacz OP96EW Most przez Wisłę - lewy przyczółek), z pałacem biskupim po prawej i domem z adresem Gdańska 1 po lewej stronie.

Stan obecny - pozostałości konstrukcji podpór mostuStan obecny - pozostałości konstrukcji podpór mostu

O keszu

Klipsiak 500ml. Pojemnik zawiera ołówek, pomieści też krety. Zamykaj pojemnik szczelnie i zabezpieczaj przy odkładaniu tak jak go zastała/eś, żeby następni poszukiwacze nie musieli go gonić do Gdańska ;-)
Kesz jest umieszczony na terenie zalewowym. Przy ostatnio często występujących warunkach suszy ciężko to sobie wyobrazić, ale w czasie dawniejszych roztopów wiosennych lub w innych sytuacjach powodzionych woda zalewała cały teren i sięgała do korony wału. Z kolei zimą utrudnieniem może być kra wyrzucona na brzeg rzeki. Z tych powodów oraz ze względu na bezpośrednią bliskość brzegu rzeki zalecam znacznie zwiększony nadzór nad nieletnimi keszerami i zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu kesza. Oznaczam go także odpowiednim atrybutem.
Masz wątpliwości lub warunki pogodowe nie sprzyjają - odpuść!!!

Uwaga:
Jeżeli poziom Wisły na wodowskazie WŁOCŁAWEK (152190030) przekracza 350 cm - kesz może być niedostępny.

Kesz należy do cyklu skrzynek mających upamiętnić setną rocznicę wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku oraz przybliżyć przebieg ówczesnych walk we Włocławku i okolicach.
Kesze z cyklu są oznaczone numerami dla zachowania ciągłości opisu oraz chronologii występowania związanych z nimi zdarzeń. Numeracja ta nie ma jednak znaczenia przy szukaniu - masz pełną dowolność co do wyboru kolejności ich podejmowania.

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Parking --- Parking 1, ul. Mostowa
Parking --- Parking 2, ul. Cysterska
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.