Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Klęka - lotnisko polowe 1919 [100+] - OP946H
Eigenaar: szabla
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > wielkopolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 31-01-2020
Gemaakt op: 01-01-2020
Gepubliceerd op: 31-01-2020
Laatste verandering: 31-01-2020
28x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 3 Volgers
56 x Bekeken
22 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
11 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Aki., Antosiu, Asek19, Bar i Lepsza Połówka, Gacekk, hobbbysta, noorbi, pati666, RoDaJJ, TrampCrumbTeam, Wesker
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Nature  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

II Eskadra Wielkopolska rozkazem z dnia 02.04.1919r. wydanym przez gen. Dowbór-Muśnickiego wyruszyła na wielkopolski front południowy i rozlokowała się na lądowisku mieszczącym się przy majątku Klęka pod Nowym Miastem n. Wartą. Oficerowi i podoficerowie umieszczeni zostali w dawnym pałacu pruskiego właściciela ziemskiego Hermanna Kennemanna, natomiast żołnierze szeregowi zakwaterowani zostali w pobliskich budynkach gospodarczych. Samochody i wozy taborowe ustawiono na podwórzu majątku. Kilkaset metrów na południe od pałacu na rozległej polanie zmontowane zostały hangary polowe dla samolotów eskadry. Materiały pędne dla płatowców i samochodów jednostka pobierała ze Stacji Lotniczej Ławica m.in. Samochodem ciężarowym typu Durkopp. Zaopatrzenie w prowiant sprowadzano z Jarocina, a uszkodzone pojazdy odsyłano do naprawy do Żerkowa. Do zadań eskadry należało wykonywanie lotów rozpoznawczych i propagandowych w rejonie linii frontu i nad Górnym Śląskiem. Związane to było

z zagrożeniem interwencją zbrojną ze strony niemieckiego Grenzschutzu, jakie pojawiło się w tym czasie na froncie południowym. W związku z powyższym samoloty eskadry rozpoczęły systematyczne loty rozpoznawcze nad możliwymi miejscami koncentracji wojsk i szlakami komunikacyjnymi. Na pierwszą misję bojową prawdopodobnie wyruszył dowódca oddziału ppor. pil. Edmund Norwid-Kudłoz sierż. obs. Tadeuszem Kostro. Trasa lotu przebiegała przez miejscowości: Jarocin-Ostrów Wlkp.-Ostrzeszów-Kępno-Kluczbork-Oleśnica-Jutrosin. Ponadto jedna z załóg eskadry na samolocie Halberstadt C.V oznaczonym rzymską cyfrą I wzięła udział w obchodach uroczystości 3 Maja na Ławicy. W trakcie wykonywania zadań eskadra ponosiła także straty. Jako pierwszy został uszkodzony przed 28.04.1919r. Halberstadt C.V o nr 6648/18 (prawdopodobnie był to samolot, który przymusowo lądował 65 km od lotniska w dniu 27.04.1919r.) Maszyna została skierowana do warsztatów na Ławicy celem naprawy. W zamian jednostka otrzymała samolot: Halberstad C.V o nr 6645/18 (przybył przed 05.05.1919r.). Zły stan techniczny myśliwskiego Albatrosa D.Va 7177/17 także ograniczył jego użytkowanie. Natomiast w katastrofie lotniczej w dniu 23.05.1919r. o godzinie 18:45 uutracony został Halberstad C.V najprawdopodobniej o nr 6647/18. W jednym z dokumentów znajduję się wzmianka o tej tragedii:”Pamiętnym dla eskadry jest także dzień 23 maja, w którym poniosła eskadra pierwszą stratę – lotnik sierżant Durka i obserwator sierżant Kruszona zamierzali lecieć na front nie bacząc na nader silny wiatr. Wskutek nieostrożności lotnika nastąpił nieszczęśliwy wypadek, wskutek którego dwóch najdzielniejszych lotników życie postradało.” W zaświadczenie zredagowanym przez Inspektora Wojsk Lotniczych w Poznaniu znajduje się informacja:” Niniejszym zaświadcza się że benzyna, która otrzymujemy z Krakowa jest bardzo złego gatunku i często powoduje wypadki zapalenia się aparatu. Dowodem tego był ostatni wypadek spalenia się 2-ch lotników z 2-j polnej eskadry lotniczej. Załoga zginęła w płomieniach, a samolot uległ całkowitemu spaleniu.” Ponadto przed 27 maja jednostka oddała celem naprawy w Stacji Lotniczej Ławica wywiadowczego Halberstadta C.V 6646/18 i odebrała stamtąd samolot Halberstadt CL.II. Personel eskadry w dniu 11 maja wziął udział w uroczyście odprawionej mszy świętej na rynku w Nowym Mieście n.Wartą. Celebracji przewodniczył ówczesny proboszcz ks. Paweł Gerntke. On dokonał także w tym dniu poświęcenia sztandaru ufundowanego przez mieszkańców Nowego Miasta n/Wartą i przeznaczonego dla II Eskadry Wielkopolskiej. W połowie kwietnia jednostka otrzymała również pierwsze uzupełnienia personelu lotniczego w postaci dwóch oficerów. Byli to pochodzący z armii rosyjskiej kpt. Leon Raden i por. pil. Roman Bejm. Z dniem 15 maja oddział opuścił pełniący do tej pory obowiązki adiutanta i obserwatora ppor. Alfons Breza, natomiast sierż. pil. Stefan Łuczak otrzymał promocję na stopień podporucznika. Podobne awanse na wyższe stopnie otrzymało kilku innych podoficerów – lotników m.in. Sierżantem sztabowym został Tadeusz Kostro. Rozkazem z dnia 6 czerwca 1919 roku eskadra została przeniesiona na front północny. Wobec powyższego następnego dnia jednostka wyruszyła przez Gniezno na nowe lotnisko polowe w Kobylnikach pod Kruszwicą. W dniu wyjazdu jednostka posiadała na swoim stanie pięć samolotów, w tym: 2 Halberstadt C.V, jeden Halberstadt CL.II, jeden Rumpler C.I (częściowo niesprawny) i Albatros D.Va (niesprawny).

 

Skrzyneczka to mikrus w większym maskowaniu. Na znalazców czekają certy.

Proszę o dokładne maskowanie i ostrożne podejmowanie. Dzięki.

 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
na lotnisku polowym w Klęce
szary kolor to teren lotniska
sztandar eskadry ufundowany przez mieszkańców Nowego Miasta n/Wartą
Logs: Gevonden 28x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs