Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Klęka - lotnisko polowe 1919 [100+] - OP946H
Owner: szabla
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-01-2020
Date created: 01-01-2020
Date published: 31-01-2020
Last modification: 31-01-2020
28x Found
0x Not found
0 notes
watchers 3 watchers
57 visitors
22 x rated
Rated as: Excellent
11 x recommended
This cache is recommended by: Aki., Antosiu, Asek19, Bar i Lepsza Połówka, Gacekk, hobbbysta, noorbi, pati666, RoDaJJ, TrampCrumbTeam, Wesker
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

II Eskadra Wielkopolska rozkazem z dnia 02.04.1919r. wydanym przez gen. Dowbór-Muśnickiego wyruszyła na wielkopolski front południowy i rozlokowała się na lądowisku mieszczącym się przy majątku Klęka pod Nowym Miastem n. Wartą. Oficerowi i podoficerowie umieszczeni zostali w dawnym pałacu pruskiego właściciela ziemskiego Hermanna Kennemanna, natomiast żołnierze szeregowi zakwaterowani zostali w pobliskich budynkach gospodarczych. Samochody i wozy taborowe ustawiono na podwórzu majątku. Kilkaset metrów na południe od pałacu na rozległej polanie zmontowane zostały hangary polowe dla samolotów eskadry. Materiały pędne dla płatowców i samochodów jednostka pobierała ze Stacji Lotniczej Ławica m.in. Samochodem ciężarowym typu Durkopp. Zaopatrzenie w prowiant sprowadzano z Jarocina, a uszkodzone pojazdy odsyłano do naprawy do Żerkowa. Do zadań eskadry należało wykonywanie lotów rozpoznawczych i propagandowych w rejonie linii frontu i nad Górnym Śląskiem. Związane to było

z zagrożeniem interwencją zbrojną ze strony niemieckiego Grenzschutzu, jakie pojawiło się w tym czasie na froncie południowym. W związku z powyższym samoloty eskadry rozpoczęły systematyczne loty rozpoznawcze nad możliwymi miejscami koncentracji wojsk i szlakami komunikacyjnymi. Na pierwszą misję bojową prawdopodobnie wyruszył dowódca oddziału ppor. pil. Edmund Norwid-Kudłoz sierż. obs. Tadeuszem Kostro. Trasa lotu przebiegała przez miejscowości: Jarocin-Ostrów Wlkp.-Ostrzeszów-Kępno-Kluczbork-Oleśnica-Jutrosin. Ponadto jedna z załóg eskadry na samolocie Halberstadt C.V oznaczonym rzymską cyfrą I wzięła udział w obchodach uroczystości 3 Maja na Ławicy. W trakcie wykonywania zadań eskadra ponosiła także straty. Jako pierwszy został uszkodzony przed 28.04.1919r. Halberstadt C.V o nr 6648/18 (prawdopodobnie był to samolot, który przymusowo lądował 65 km od lotniska w dniu 27.04.1919r.) Maszyna została skierowana do warsztatów na Ławicy celem naprawy. W zamian jednostka otrzymała samolot: Halberstad C.V o nr 6645/18 (przybył przed 05.05.1919r.). Zły stan techniczny myśliwskiego Albatrosa D.Va 7177/17 także ograniczył jego użytkowanie. Natomiast w katastrofie lotniczej w dniu 23.05.1919r. o godzinie 18:45 uutracony został Halberstad C.V najprawdopodobniej o nr 6647/18. W jednym z dokumentów znajduję się wzmianka o tej tragedii:”Pamiętnym dla eskadry jest także dzień 23 maja, w którym poniosła eskadra pierwszą stratę – lotnik sierżant Durka i obserwator sierżant Kruszona zamierzali lecieć na front nie bacząc na nader silny wiatr. Wskutek nieostrożności lotnika nastąpił nieszczęśliwy wypadek, wskutek którego dwóch najdzielniejszych lotników życie postradało.” W zaświadczenie zredagowanym przez Inspektora Wojsk Lotniczych w Poznaniu znajduje się informacja:” Niniejszym zaświadcza się że benzyna, która otrzymujemy z Krakowa jest bardzo złego gatunku i często powoduje wypadki zapalenia się aparatu. Dowodem tego był ostatni wypadek spalenia się 2-ch lotników z 2-j polnej eskadry lotniczej. Załoga zginęła w płomieniach, a samolot uległ całkowitemu spaleniu.” Ponadto przed 27 maja jednostka oddała celem naprawy w Stacji Lotniczej Ławica wywiadowczego Halberstadta C.V 6646/18 i odebrała stamtąd samolot Halberstadt CL.II. Personel eskadry w dniu 11 maja wziął udział w uroczyście odprawionej mszy świętej na rynku w Nowym Mieście n.Wartą. Celebracji przewodniczył ówczesny proboszcz ks. Paweł Gerntke. On dokonał także w tym dniu poświęcenia sztandaru ufundowanego przez mieszkańców Nowego Miasta n/Wartą i przeznaczonego dla II Eskadry Wielkopolskiej. W połowie kwietnia jednostka otrzymała również pierwsze uzupełnienia personelu lotniczego w postaci dwóch oficerów. Byli to pochodzący z armii rosyjskiej kpt. Leon Raden i por. pil. Roman Bejm. Z dniem 15 maja oddział opuścił pełniący do tej pory obowiązki adiutanta i obserwatora ppor. Alfons Breza, natomiast sierż. pil. Stefan Łuczak otrzymał promocję na stopień podporucznika. Podobne awanse na wyższe stopnie otrzymało kilku innych podoficerów – lotników m.in. Sierżantem sztabowym został Tadeusz Kostro. Rozkazem z dnia 6 czerwca 1919 roku eskadra została przeniesiona na front północny. Wobec powyższego następnego dnia jednostka wyruszyła przez Gniezno na nowe lotnisko polowe w Kobylnikach pod Kruszwicą. W dniu wyjazdu jednostka posiadała na swoim stanie pięć samolotów, w tym: 2 Halberstadt C.V, jeden Halberstadt CL.II, jeden Rumpler C.I (częściowo niesprawny) i Albatros D.Va (niesprawny).

 

Skrzyneczka to mikrus w większym maskowaniu. Na znalazców czekają certy.

Proszę o dokładne maskowanie i ostrożne podejmowanie. Dzięki.

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
na lotnisku polowym w Klęce
szary kolor to teren lotniska
sztandar eskadry ufundowany przez mieszkańców Nowego Miasta n/Wartą
Log entries: Found 28x Not found 0x Note 0x All entries