Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Lotnisko - OP93UY Skrzynka tygodnia
Las Widzewski - The Years After
Właściciel: KubaB08
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > łódzkie
Typ skrzynki: Multicache
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 21-12-2019
Data utworzenia: 15-12-2019
Data opublikowania: 21-12-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 01-02-2024
37x znaleziona
2x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 2 obserwatorów
178 odwiedzających
27 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
18 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Andre0373, Astro, Chorizo, guitarillusion, hobbbysta, izeq, JAsiek., Jeanpaul, KasiaNnn, lukooo, Maleska, Olo74_Lilalu, poop, Safrin, snack, Tkany, Wojtek., Yakub
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Offset cache  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

Był luty 1945 roku. Zaledwie parę tygodni temu „bohaterska Armia Czerwona wyzwoliła Łódź od hitlerowskiego okupanta”. Do byłej fabryki mebli giętych przy ulicy Zagajnikowej 56 (ob. Kopcińskiego – tam gdzie NFZ i Sąd Rejonowy) przeniosło się z Lublina Biuro Projektów i Studiów Ministerstwa Komunikacji, Poczt i Telegrafów. Utworzone przez rząd komunistyczny – tak naprawdę było lotniczym biurem konstrukcyjnym, kierowanym przez wybitnego, przedwojennego inżyniera – Tadeusza Sołtyka.

 

Pamiątkowa tablica na budynku przy ul. Kopcińskiego.

 

Już w Lublinie, te kilka osób, pracujących wcześniej w Polskich Zakładach Lotniczych, zaczęło tworzyć plany pierwszego, polskiego, powojennego samolotu o nazwie „Szpak” – przeznaczonego dla lotnictwa cywilnego. W Łodzi mieli zdecydowanie lepsze warunki do pracy. Zastany warsztat stolarski szybko przystosowano do nowej produkcji, ale zarabiano na nią również wytwarzaniem… mebli. (źródło

W kwietniu nadano zakładom nazwę „Lotnicze Warsztaty Doświadczalne” (LWD) a w 1950 roku – „Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Nr 6”. To w Łodzi powstały projekty takich konstrukcji jak:

LWD ”Szpak” (PZL ”Szpak 4T”) - 1945, samolot turystyczno-dyspozycyjny.
LWD ”Osa” - 1946, motoszybowiec.
LWD ”Żak” - 1947, samolot szkolny, turystyczny.
LWD ”Junak” - 1948, samolot szkolno-treningowy.
LWD ”Zuch” - 1948, samolot akrobacyjny.
LWD-13 (RWD-13) - 1949, samolot pasażerski, dyspozycyjny.
LWD ”Miś” - 1949, samolot transportowy lekki, doświadczalny. 
LWD ”Bies” - 1950 projekt samolotu szkolno-treningowego.
LWD ”Goniec” - 1950, projekt samolotu treningowego.
IS-2 ”Mucha ter” - 1950, szybowiec treningowo-wyczynowy.
LWD ”Skrzat” - projekt samolotu sportowego do samodzielnego montażu.
LWD ”Żuraw” - 1951, samolot wielozadaniowy, łącznikowo-obserwacyjny.

Część z nich pozostała zaledwie w sferze dokumentacji lub prototypu, zaś część produkowano na miejscu.

I tutaj dochodzimy w końcu do sedna. Na tyłach zakładów – niezagospodarowanym terenie naszego dawnego Lasu Widzewskiego – powstał w 1947 roku trawiasty pas startowy. Przyfabryczne „lotnisko” miało podobno 50 m szerokości i ok. 200 – 300 metrów długości, rozciągając się właśnie między południkową nitką dzisiejszej ulicy Wydawniczej, a ulicą Konstytucyjną. Wzlatywały z niego prototypy, jak i gotowe maszyny, kierując się na lotnisko Lublinek.

Istniał tu również mały, drewniany hangar dla samolotów, przywieziony w częściach z okolic Ornety na Warmii. Miał być prowizorką i postać ze dwa lata, ale - choć przerobiony - istniał jeszcze kilkanaście lat temu. (źródło - Kocent-Zieliński E., "Łódzkie samoloty inżyniera Sołtyka", ZP Grupa Sp. z o.o., Warszawa 2010)

Pas startowy funkcjonował do końca istnienia LWD/WSK nr 6, czyli do roku 1952, zaś w późniejszych latach obszar został zabudowany.

 

Zuch-1 przed oblotem. W tle charakterystyczny gmach szkoły na Kopcińskiego. (źródło 

********

CIEKAWOSTKA:  Okazuje się, że to nie był jedyny epizod lotniczy naszego "Polesia Widzewskiego". We wrześniu 1939 roku, teren pełnił rolę polowego lądowiska dla samolotów łącznikowych Armii Łódź, której sztab znajdował się  w Parku Julianowskim.(źródło)

********

1.02.2024. - reaktywacja. Finał w nowym miejscu, reszta po staremu.

********

Na kordach nie ma właściwego kesza. Jest tylko etap 1 - pewna tematyczna konstrukcja ze współrzędnymi właściwej skrzynki. Na wysokości ok. 1,10 m. Z tyłu. Spisujemy dane, a następnie odkładamy na miejsce.

Finał czeka niedaleko. Mogą przydać się rękawiczki.

Miejsca dość ruchliwe, czyli...trzeba czujnie...

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe waypointy
Etap Symbol Typ Współrzędne Opis
Interesujące miejsce --- Pamiątkowa tablica na budynku przy ul. Kopcińskiego
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.