Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec kolejowy Grajewo - OP91GY
Właściciel: Kristofff1
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 25-07-2019
Data utworzenia: 25-07-2019
Data opublikowania: 30-07-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 03-06-2023
10x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
18 odwiedzających
5 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Zabytkowy dworzec kolejowy z 1873 roku, na linii Brześć-Królewiec. Budowa linii kolejowej miała znaczący wpływ na rozwój i zmiany przechodzące w Grajewie na przełomie XIX i XX wieku. Rozmowy na temat utworzenia linii i budowy linii trwały od 1861 roku ze strony rosyjskiej oraz Pruskiej, ostateczną koncepcje natomiast ustalono w 1969 roku. Powołano w tym celu Towarzystwo Budowy Kolei Brzesko-Grajewskiej, które do końca lipca 1873 roku zrealizowało budowę i uruchomiło ruch kolejowy na tej trasie.

Kolej brzesko-grajewska wraz z pruskim odcinkiem linii Królewiec-Ełk oraz koleją odeską połączyła wybrzeże Morza Czarnego i Bałtyckiego, co stanowiło ponadregionalne znaczenie gospodarcze. Służyła ona do transportu zboża i innych produktów rolnych z Ukrainy do Prus Wschodnich oraz węgla i wełny na potrzeby miast białostockiego okręgu włókienniczego.

Stacja w Grajewie otrzymała pierwszą kategorię, zbudowano tu tory postojowe i ewakuacyjne o łącznej długości 1250 metrów, 6 ramp, parowozownię, dwie obrotnice. Tory miały rozstaw szeroki (rosyjski) i europejski, co usprawniało przeładunek.

Warty podkreślenia jest też fakt, że Grajewo było jedyną stacją kolejową w regionie położoną poza linią Biebrzy i Narwi. Jej wpływ na rozwój gospodarczy głównie Grajewa, ale też okolicznych miejscowości, był ogromny i trudno go przeceniać.

Aktualnie dworzec czeka na ponowne włączenie do życia grajewskich mieszkańców.

Znajduje się tu również zabytkowa wieża ciśnień z 1896 roku. Wybudowana została w 1896 roku przy stacji kolejowej - na planie wydłużonego sześciokąta. Posiada trzy kondygnacje, a po kształcie można sądzić, że jest to wieża dwuzbiornikowa. Obecnie stoi bezużytecznie figurując w rejestrze zabytków. Jak inne wieże tego typu – w czasie swojej świetności głównym jej przeznaczeniem było zasilanie parowozów w wodę. Na peronie znajduje się żuraw służący do napełniania wodą zbiorników w parowozach.

Skrytka to mały pojemnik ukryty w zielonym miejscu.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Spojler