Kesz założony w ramach spotkania:
V ŚWIĘTOKRZYSKIE KESZOWANIE - OP8YXS
Pełną informację o tym miejscu znalazłem w internetowym wydaniu WĘDROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Długo zastanawiałem się czy kopiować. Decyzja byłą na tak, bo nie da się tego opowiedzieć krócej. Poniżej kopia tekstu z tej gazety z roku 2016.
Szkoła ta powstała w Polichnie niedaleko Chęcin. O tym, że w okolicach Chęcin są świetne warunki do uprawiania sportu szybowcowego przekonali się na początku lat 30. ubiegłego wieku studenci Politechniki Warszawskiej, którzy przebywali tu na praktykach. Okazało się, że szybowce z powodzeniem mogą startować z kilku wzgórz w rejonie Polichna, a szczególnie ze zbocza Góry Żebrowicy. Wykorzystał to wojewódzki oddział Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej i przygotował doświadczalne szkolenie szybowcowe. Szkoleniowe sukcesy zaowocowały otwarciem 29 maja 1932 roku elitarnej szkoły szybowcowej w Polichnie. Warunki terenowe okolic Polichna gwarantowały jednak wykonywanie jedynie lotów krótkotrwałych (zwanych ślizgowymi). Pasjonaci szybownictwa przekonali się nieco ponad rok później, że dłuższe loty (tzw. żaglowe) można było odbywać ze wzgórz położonych niedaleko Pińczowa.
Doszło więc do utworzenia Szkoły Szybowcowej LOPP Polichno - Pińczów, której patronem został gen. Leon Berbecki. Wyposażona w niezbędne hangary, warsztaty i budynki mieszkalne szkoła stała się jednym z największych ośrodków szkolenia szybowcowego w Polsce, z którego korzystali także zagraniczni miłośnicy szybownictwa. Uczyło się w niej wielu przyszłych znanych polskich pilotów, m.in. Stanisław Skalski, as lotnictwa myśliwskiego II wojny światowej. Szkoła rozbudowywała się - według danych LOPP, w 1932 r. posiadała 5 szybowców i przeszkolono w niej 59 uczniów, a w roku 1937 wiedzę zdobywało tu już 415 osób, szkoląc się na 37 szybowcach i wykonując ponad 11 tysięcy lotów. Jednym z wykorzystywanych tu „aparatów powietrznych” był szybowiec typu „wrona”, wyprodukowany przez kielecką Hutę „Ludwików” i przekazany szkole w darze w roku 1934. Szkołę reaktywowano tuż po wojnie, w roku 1946. Udało się zdobyć sprzęt i przeszkolić w pierwszym sezonie blisko 200 kursantów. Niestety, problemy z wykupem gruntów potrzebnych do uprawiania szybownictwa spowodowały zahamowanie dalszego rozwoju szkoły. Decyzję o jej zamknięciu podjęto w 1950 r.
Informacja dla keszera nie byłaby pełna gdybym nie wspomniał o pomniku – bliźniaku okeszowanym przez dzejbi’ego około 30 km na północny zachód:
Polichno – OP53C9 Pomnik Lotników
figury Ikara na obu pomnikach są identyczne
sposób schowania skrzyneczki zupełnie nie bliźniaczy