Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Dworzec w Hajnówce - OP8Y6H
Owner: Psikiszek
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 167 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 09-02-2019
Date created: 09-02-2019
Date published: 09-02-2019
Last modification: 22-09-2020
18x Found
2x Not found
1 notes
watchers 3 watchers
59 visitors
11 x rated
Rated as: Good
1 x recommended
This cache is recommended by: mimi
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Kesz właściwie powinien nazywać się "Stacja w Hajnówce", ale chyba dworzec jest w tytule logbooka niech więc tak zostanie. Przez Hajnówkę przechodzą dwie linie: nr 31 Siedlce - Siemianówka i 52 Lewki - Białowieża Towarowa. Ważniejsza jest ta pierwsza linia, bo po niej prowadzony jest międzynarodowy ruch towarowy. Druga linia jeszcze niedawno była nieczynna, poza krótkim odcinkiem z Hajnówki do Nieznanego Boru. W latach 2017-2018 przeprowadzono remont linii na odcinku Lewki - Hajnówka, niestety pozostała część w kierunku Białowieży nie nadaje się do jazdy. 

    Kolej w Hajnówce pojawiła się w 1894r. w związku z planowaną wizytą cara Aleksandra III w Białowieży. Z istniejącej linii Kowel - Grajewo, w Lewkach w ciągu 55 dni wybudowano odgałęzienie na Hajnówkę. Tu tory się kończyły i resztę drogi do Białowieży trzeba było pokonać innym środkiem transportu. W 1897r. linię przedłużono do Białowieży, a w Hajnówce powstał drewniany dworzec. W latach 1905 - 1906 w Hajnówce pojawiła się druga linia: Siedlce - Bołogoje. Miasto zyskało murowany dworzec, a stacja stała się węzłową. Jej znaczenie podkreślało istnienie parowozowni, wieży ciśnień i składu opału do parowozów. Stacja z zawieruchy I wojny światowej wyszła bez większych strat. Niestety w czasie II wojny światowej wycofujący się Niemcy zniszczyli stację, w tym budynki dworca. Prze wiele powojennych lat funkcję dworca pełnił niewielki drewniany budynek. W 1986r. wybudowano nowoczesny jak na tamte czasy dworzec. Niestety wraz z regresem który dotknął polską kolej na przełomie XX i XXIw. dworzec podupadł. W 2010r. zamknięto kasy, a obecnie jest on całkiem nieczynny. Część okien zabitych jest dyktą, szyby które przetrwały stają się celem wandali. Sama stacja mimo istnienia linii do granicy państwa jest dość senna. A ma potencjał, około 20 torów, 4 perony,  tyleż samo krawędzi peronowych i rampy. Niestety tory bocznicowe już nie istnieją.

 

    Kesz to niewielki pojemnik 0,2l. Nawet specjalnie nie schowany, choć pewnie w okresie wegetacji roślinnej dojście będzie utrudnione. Żeby znaleźć pudełko nie trzeba przekraczać żadnych torów.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
ciemną nocą, latarnie jednak się palą
Log entries: Found 18x Not found 2x Note 1x All entries Show deletions