Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec w Hajnówce - OP8Y6H
Właściciel: Psikiszek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 167 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 09-02-2019
Data utworzenia: 09-02-2019
Data opublikowania: 09-02-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 10-02-2019
13x znaleziona
1x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 2 obserwatorów
24 odwiedzających
7 x oceniona
Oceniona jako: dobra
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: mimi
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

    Kesz właściwie powinien nazywać się "Stacja w Hajnówce", ale chyba dworzec jest w tytule logbooka niech więc tak zostanie. Przez Hajnówkę przechodzą dwie linie: nr 31 Siedlce - Siemianówka i 52 Lewki - Białowieża Towarowa. Ważniejsza jest ta pierwsza linia, bo po niej prowadzony jest międzynarodowy ruch towarowy. Druga linia jeszcze niedawno była nieczynna, poza krótkim odcinkiem z Hajnówki do Nieznanego Boru. W latach 2017-2018 przeprowadzono remont linii na odcinku Lewki - Hajnówka, niestety pozostała część w kierunku Białowieży nie nadaje się do jazdy. 

    Kolej w Hajnówce pojawiła się w 1894r. w związku z planowaną wizytą cara Aleksandra III w Białowieży. Z istniejącej linii Kowel - Grajewo, w Lewkach w ciągu 55 dni wybudowano odgałęzienie na Hajnówkę. Tu tory się kończyły i resztę drogi do Białowieży trzeba było pokonać innym środkiem transportu. W 1897r. linię przedłużono do Białowieży, a w Hajnówce powstał drewniany dworzec. W latach 1905 - 1906 w Hajnówce pojawiła się druga linia: Siedlce - Bołogoje. Miasto zyskało murowany dworzec, a stacja stała się węzłową. Jej znaczenie podkreślało istnienie parowozowni, wieży ciśnień i składu opału do parowozów. Stacja z zawieruchy I wojny światowej wyszła bez większych strat. Niestety w czasie II wojny światowej wycofujący się Niemcy zniszczyli stację, w tym budynki dworca. Prze wiele powojennych lat funkcję dworca pełnił niewielki drewniany budynek. W 1986r. wybudowano nowoczesny jak na tamte czasy dworzec. Niestety wraz z regresem który dotknął polską kolej na przełomie XX i XXIw. dworzec podupadł. W 2010r. zamknięto kasy, a obecnie jest on całkiem nieczynny. Część okien zabitych jest dyktą, szyby które przetrwały stają się celem wandali. Sama stacja mimo istnienia linii do granicy państwa jest dość senna. A ma potencjał, około 20 torów, 4 perony,  tyleż samo krawędzi peronowych i rampy. Niestety tory bocznicowe już nie istnieją.

 

    Kesz to niewielki pojemnik 0,2l. Nawet specjalnie nie schowany, choć pewnie w okresie wegetacji roślinnej dojście będzie utrudnione. Żeby znaleźć pudełko nie trzeba przekraczać żadnych torów.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
ciemną nocą, latarnie jednak się palą