Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
JKD: Stacja - Lubinia Mała - OP8XQC
Właściciel: szabla
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 0 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 08-03-2019
Data utworzenia: 29-12-2018
Data opublikowania: 10-03-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 11-03-2022
29x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 4 obserwatorów
53 odwiedzających
22 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Lubinia Mała (Klein Lubin) - jadąc drogą powiatową w stronę Jarocina po prawej stronie widać niewielki wiadukt, pozostałość po kolejce. W niepodległej Polsce, dyrektorem Kolei Powiatowej od 1925 roku był inż. Aleksander Wohlfeil, zajmując jednocześnie stanowisko budowniczego powiatowego oraz dyrektora Powiatowego Zarządu Drogowego. Przed nim dyrektorem był p. Sobieraj. W tym okresie zaczęto używać  nowej nazwy kolejki: Jarocińska Wąskotorowa Kolej Powiatowa.  Od 1928 roku codziennie kursowała na całej trasie kolejki jarocińskiej jedna para pociągów. Poza tym tylko w poniedziałki, wtorki, piątki i soboty kursował jeden ranny pociąg z Komorza do Witaszyc. Natomiast w niedziele, poniedziałki, czwartki i piątki jeden pociąg wieczorny z Witaszyc do Komorza. Wynika z tego, iż ruch na kolejce nie był duży i wg. danych z 1936 roku jarocińska powiatówka przewiozła tylko około 1 100 pasażerów i ok. 27 100 ton towarów.. 

 

W trakcie drugiej wojny światowej jesienią 1940 roku podczas kampanii cukrowniczej miał miejsce największy wypadek w dziejach Jarocińskiej Kolejki Powiatowej. Między Racendowem a Lubinią Małą w lesie na dość znacznym spadku doszło do czołowego zderzenia dwóch pociągów towarowych jadących naprzeciwko siebie. W momencie gdy maszynista i palacz jednego z parowozów zobaczyli jadący wprost na nich drugi  pociąg rozpoczęli natychmiast hamowanie, wyskakując dopiero w ostatnim momencie przed zderzeniem. Co pozwoliło ograniczyć rozmiary katastrofy, które i tak były znaczne. Jeden z parowozów stanął dęba a na niego powpadały znajdujące się z tyłu puste wagony. Nikt z ludzi nie ucierpiał, nie wiadomo także co było przyczyną wprowadzenia dwóch pociągów na jeden tor. Katastrofa wprawiła Niemców we wściekłość. Sądzili oni, że była to zorganizowana akcja sabotażowa. Jednak dzięki wstawiennictwu inż. Wohlfeila, który przekonał SS-mana, dyrektora Wirtha o niewinności polskich pracowników. Skończyło się na karach pieniężnych. 

 

Na znalazców czekają certy pod czerwonym. Proszę o dokładne maskowanie. Dzięki. 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Interesujące miejsce --- mostek nad strumykiem
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
stacja
Wpisy do logu: znaleziona 29x nieznaleziona 1x komentarz 0x Wszystkie wpisy