Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Kolejowym Szlakiem 2 - OP8TWJ
Ostrów Wielkopolski to miasto kolejarzy, z długimi kolejowymi tradycjami. Zapraszamy w podróż "Kolejowym Szlakiem"
Eigenaar: tomandflo
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 141 meter NAP
 Provincie: Polen > wielkopolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 04-07-2018
Gemaakt op: 04-07-2018
Gepubliceerd op: 06-07-2018
Laatste verandering: 25-11-2018
30x Gevonden
1x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
61 x Bekeken
19 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Recommended at night  Dangerous Cache  Take something to write  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Ostrów Wielkopolski koleją stoi od dawna. Historia rozpoczyna się w 1875 roku, gdy na 2-torowej linii kolejowej Poznań – Kluczbork (linia uruchomiona 10 grudnia tego samego roku, dł. 200,9 km), wybudowano stację Ostrów Wlkp. Stacja ta nosiła wówczas nazwę Ostrowo.

Już w roku 1888 stała się stacją węzłową dzięki budowie trasy Leszno - Krotoszyn - Ostrów. Kolejnymi odnogami linii kluczborskiej były ciągi: do Skalmierzyc (1896) i do Odolanowa (1909). W latach 1906 - 1922 przez węzeł kursowały pociągi relacji Warszawa - Poznań, a od 1910 Warszawa-Wrocław. W 1920 r. stację przemianowano na Ostrów Wielkopolski, którą, z krótką wojenną przerwą, nosi do dzisiaj. Wszystkie linie wychodzące ze stacji zelektryfikowano w latach 1973-1987.

Ostrów dużo zyskał dzięki kolei, dynamiczny rozwój miasta połączony z budową mieszkań pracowniczych, początkowo domów i kamienic, później całych osiedli, przyciągał do miasta ludzi szukających pracy. W najlepszym dla ostrowskiej kolei czasie, tj. w latach ’70, państwowa PKP miała w Ostrowie zatrudnionych ponad 20 tysięcy kolejarzy (przy nieco ponad 80 tys. mieszkańców), a każdy mieszkaniec miasta miał w rodzinie jakiegoś kolejarza. Samych maszynistów pracowało w Ostrowie 1200 osób, a wybudowane w 1920 roku, ogromne ZNTK (Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego), zatrudniały 8500 pracowników. Ponadto zlokalizowane tu były; rejon utrzymania dróg, własna stolarnia i kuźnia, zakład nieruchomości, energetyka kolejowa, tzw. wagonówka, a nawet piekarnia i własne ogrodnictwo kolejowe posiadające wielkie szklarnie.

Niestety lata ’90 mocno ograniczyły prężność działania kolei w kraju, co odbiło się również na mieście. Dziś nadal pracuje tutaj ok. 120 maszynistów, a dziennie odjeżdża stąd  76 pociągów osobowych i pośpiesznych (zliczone dnia 04.07.18 r.) i mnóstwo towarowych.

Kilometr osi stacji dla poszczególnych linii:

-Linia nr 272 (Kluczbork - Poznań) oś stacji Ostrów Wlkp. : 86,254 km

-Linia nr 14 (Łódź Kaliska - Tuplice) oś stacji Ostrów Wlkp. :  136,121 km

-Linia nr 355 (Ostrów Wlkp. - Grabowno Wielkie) oś stacji Ostrów Wlkp. : 0,000 km - początek linii.

Łącznie zatem jest pięć kierunków w których wybiegają szlaki kolejowe z  Ostrowa Wlkp..

 

Tory kolejowe zajmują spory teren, praktycznie w centrum miasta. Seria "Szlakiem kolejowym", zlokalizowana jest na wszystkich skrzyżowaniach kolejowo - drogowych i pieszych w formie wiaduktów i kładek, położonych w granicach miasta, po to by pokazać jak wkomponowana jest kolej w życie miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Serię uzupełnia skrzynka "Skrzyżowanie pięciu szlaków - OP69D9", zlokalizowana na największym wiadukcie kolejowo - drogowym w obrębie miasta.

 

> > > > > > >  Kesz należy do geoŚcieżki (Nie)oczywisty Ostrów Wielkopolski  < < < < < < <

 

W hołdzie Stanisławowi Orpelowi - pracownikowi hali lokomotywowni PKP, zamordowanemu w miejscu pracy przez hitlerowców, dnia 23.X.1943 roku, oraz byłym i obecnym kolejarzom Ostrowa Wlkp.

 

Informacje:

 

Skrzynka tradycyjna, ale wiadomo jak bywa w rejonach wiaduktów, kordy potrafią wariować. 

Skrzynka może okazać się niebezpieczna, uważajcie na ciuch ciuch i brum brum.

Proszę uważajcie, by nie spalić kesza.

Na wejściu:

loogbook, kilka gadżetów na wymianę.

Proszę zamaskować solidnie, tak jak było i być powinno.

Krótki wpis do logu bardzo mile widziany, oczywiście bez spojlerów :)

 

Owocnych poszukiwań!

 

by Tom and Flo

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Taki to wiadukt
Psujka