Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Most kolejowy w Parzniewie - OP8L0N
nad rzeką Zimna Woda
Eigenaar: Pan_Pawełek
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 0 meter NAP
 Provincie: Polen > mazowieckie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 26-02-2017
Gemaakt op: 25-02-2017
Gepubliceerd op: 26-02-2017
Laatste verandering: 03-04-2019
46x Gevonden
5x Niet gevonden
8 Opmerkingen
watchers 5 Volgers
267 x Bekeken
32 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
6 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: bamba, choooch, madzix-13, Psikiszek, Robcon, Serengeti
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Nature  Monumental place  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Pierwszy most kolejowy w Parzniewie powstał w 1844 roku przy okazji budowy kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

 

Most w czasie pierwszej wojny światowej.

W czasie pierwszej wojny światowej uległ totalnemu zniszczeniu. Znalazłem bardzo ciekawy opis zniszczeń mostu w książce Cezarego Jellenta pod tytułem „Wielki zmierzch”. Książka ta jest pisana w formie pamiętnika, zamieszczony fragment jest z 24 października 1916 roku.

„Tak szczęśliwie się złożyło, że był śród nas bliski znajomy zwiadowcy stacji Pruszków. Pozwolono nam skorzystać z pociągu, który szedł jeszcze trzy wiorsty dalej w stronę Brwinowa, mianowicie aż do mostu kolejowego. Ten, wysadzony pyroksyliną z posad, dość fantastycznie ku niebu wystawiał żelazne swe wiązania i poręcze. Był to w ogólności szkielet olbrzymiego żelaznego zwierza, unoszący się nad przepaścią jakby do ogromnego skoku. Porwał uprzęże, które go przytrzymywały, sterczał ogromnymi ostrymi gnatami w dal, a popręgi z żelaza wisiały pęknięte, jak gdyby były tylko skórzane, lub nawet zwinęły się jak taśmy.”

 

Most w czasie drugiej wojny światowej.

12 września nad ranem 28 Dywizja Piechoty odbiła Brwinów z rąk Niemców i zaczęła przemieszczać się wzdłuż torów z zamiarem przebicia się do Warszawy. Niedługo po przekroczeniu rzeki Zimna Woda napotkali silny opór niemieckiej 4 Dywizji Pancernej. Tak powstał główny front bitwy pod Brwinowem. Polacy po całodziennej, krwawej i zaciętej walce musieli się wycofać.

W 2012 i 2016 roku odbyły się rekonstrukcje bitwy pod Brwinowem na łące nieopodal mostu. Oto linki do filmików Brwinowskiego Ośrodka kultury, które pokazują te wydarzenia.

Rekonstrukcja w 2012 roku (dwie części):

https://www.youtube.com/watch?v=gORzfUbeF1E
https://www.youtube.com/watch?v=YaYXRHW-5Nc&t=35s

Rekonstrukcja w 2016 roku:
https://www.youtube.com/watch?v=w00vlxyrRMA

 

Katastrofa kolejowa

W kwietniu 1960 roku, na odcinku między mostem, a stadionem miejskim w Brwinowie wykoleił się pociąg towarowy.

 

Cach

Nie wchodź na tory.

Cach na kordach. Wejdź na piąty schodek i zacznij macać

 

Afbeeldingen
stary most 1
stary most 2
stary most 3
Logs: Gevonden 46x Niet gevonden 5x Opmerking 8x Afbeelding 3x Alle logs Galerij