Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most kolejowy w Parzniewie - OP8L0N
nad rzeką Zimna Woda
Owner: Pan_Pawełek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 0 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 26-02-2017
Date created: 25-02-2017
Date published: 26-02-2017
Last modification: 03-04-2019
46x Found
5x Not found
8 notes
watchers 5 watchers
267 visitors
32 x rated
Rated as: Excellent
6 x recommended
This cache is recommended by: bamba, choooch, madzix-13, Psikiszek, Robcon, Serengeti
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Nature  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Pierwszy most kolejowy w Parzniewie powstał w 1844 roku przy okazji budowy kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

 

Most w czasie pierwszej wojny światowej.

W czasie pierwszej wojny światowej uległ totalnemu zniszczeniu. Znalazłem bardzo ciekawy opis zniszczeń mostu w książce Cezarego Jellenta pod tytułem „Wielki zmierzch”. Książka ta jest pisana w formie pamiętnika, zamieszczony fragment jest z 24 października 1916 roku.

„Tak szczęśliwie się złożyło, że był śród nas bliski znajomy zwiadowcy stacji Pruszków. Pozwolono nam skorzystać z pociągu, który szedł jeszcze trzy wiorsty dalej w stronę Brwinowa, mianowicie aż do mostu kolejowego. Ten, wysadzony pyroksyliną z posad, dość fantastycznie ku niebu wystawiał żelazne swe wiązania i poręcze. Był to w ogólności szkielet olbrzymiego żelaznego zwierza, unoszący się nad przepaścią jakby do ogromnego skoku. Porwał uprzęże, które go przytrzymywały, sterczał ogromnymi ostrymi gnatami w dal, a popręgi z żelaza wisiały pęknięte, jak gdyby były tylko skórzane, lub nawet zwinęły się jak taśmy.”

 

Most w czasie drugiej wojny światowej.

12 września nad ranem 28 Dywizja Piechoty odbiła Brwinów z rąk Niemców i zaczęła przemieszczać się wzdłuż torów z zamiarem przebicia się do Warszawy. Niedługo po przekroczeniu rzeki Zimna Woda napotkali silny opór niemieckiej 4 Dywizji Pancernej. Tak powstał główny front bitwy pod Brwinowem. Polacy po całodziennej, krwawej i zaciętej walce musieli się wycofać.

W 2012 i 2016 roku odbyły się rekonstrukcje bitwy pod Brwinowem na łące nieopodal mostu. Oto linki do filmików Brwinowskiego Ośrodka kultury, które pokazują te wydarzenia.

Rekonstrukcja w 2012 roku (dwie części):

https://www.youtube.com/watch?v=gORzfUbeF1E
https://www.youtube.com/watch?v=YaYXRHW-5Nc&t=35s

Rekonstrukcja w 2016 roku:
https://www.youtube.com/watch?v=w00vlxyrRMA

 

Katastrofa kolejowa

W kwietniu 1960 roku, na odcinku między mostem, a stadionem miejskim w Brwinowie wykoleił się pociąg towarowy.

 

Cach

Nie wchodź na tory.

Cach na kordach. Wejdź na piąty schodek i zacznij macać

 

Pictures
stary most 1
stary most 2
stary most 3
Log entries: Found 46x Not found 5x Note 8x Picture 3x All entries Gallery